Zumi: już wkrótce w branży e-commerce (wywiad)

Czy duże jest zainteresowanie reklamodawców obecnością w wirtualnych wycieczkach oraz Ulicy 360?

Ten rodzaj usługi tj. zdjęcia panoramiczne robione techniką 360 mamy w ofercie od początku roku i obserwujemy stały wzrost zainteresowania. Do tej pory była możliwość zrobienia wirtualnej wycieczki po firmie - np. przechadzając się po hotelu i jego pokojach czy salach restauracyjnych. Obecnie, w ramach Ulicy 360, można wejść z poziomu ulicy do takiego "wirtualnego" obiektu. Wdrożenie wirtualnych wycieczek wpływa pozytywnie na decyzje reklamodawców, aczkolwiek trzeba mieć tutaj uwadze fakt, że nieco inne obszary uwzględnialiśmy, jeśli chodzi o uruchamianie Ulicy 360. Ta usługa wdrażana jest i rozwijana głównie z perspektywy użytkownika - internauty. Ulica 360 dotyczy głównie centrów miast, a wiadomo, że siedziby firm bardzo często mieszczą się poza tym obszarem. Dla firm cały czas robimy zdjęcia panoramiczne, które stać się mogą elementem ich multimedialnej wizytówki.

Jak bardzo odczuwacie spowolnienie gospodarcze, jeśli chodzi o wpływy z reklam?

Wszystkie wskaźniki mówią, że mamy poważne spowolnienie na rynku reklamy - branża online wychodzi jednak z tej sytuacji obronną ręką. Jeśli w Zumi mamy rok do roku 30 proc. klientów więcej, a rynek reklamowy jako taki spada - to widać, że wielu reklamodawców przesuwa część budżetów do segmentów, które są bardziej efektywne oraz perspektywiczne. Tak właśnie dzieje się w przypadku naszego lokalizatora.

Zumi generuje wzrosty rok do roku. Są to wzrosty dwucyfrowe. Realizujemy wszystkie wskaźniki, które założyliśmy na początku roku - zarówno finansowe, jak i przychodowe i operacyjne tj. dotyczące liczby klientów. Również jeśli chodzi o zasięg to cały czas jesteśmy w trendzie wzrostowym. Nasze estymacje wskazują, że koniec roku powinniśmy zamknąć liczbą bliską 5 mln użytkowników (real users) miesięcznie odwiedzających nasz serwis.

Cały czas posługuje się Pan wskaźnikiem dotyczącym wzrastającej liczby klientów Zumi - może taka sytuacja oznacza, że po prostu reklama w internecie jest coraz tańsza i to przede wszystkim przyciąga do Was klientów. Czy liczba klientów przekłada się na zadowalające wyniki finansowe?

ZUMI ma pozytywne wyniki finansowe i co roku zwiększa wartość sprzedaży, realizując w ten sposób swoje cele biznesowe, przyczyniając się do dywersyfikacji przychodów Grupy Onet.pl. W III kw. Zumi odnotowało rok do roku ponad 50% wzrost przychodów. Warto pamiętać, że działamy głównie na rynku MSP - w tym kontekście jestem zadowolony z faktu, że nasze obroty systematycznie rosną. Przedsiębiorcy widzą efekty inwestycji. Cena reklamy w sieci nie ma tu większego znaczenia. Liczy się trend - wyszukiwanie, lokalizowanie i informowanie o firmach i usługach na całym świecie przenosi się do sieci - i dobry produkt.

W jakim kierunku Zumi będzie rozwijany w najbliższej przyszłości?

Będziemy skupiać się na rozwijaniu i realizacji misji Zumi, którą jest lokalizowanie firm i produktów / usług oraz pośrednictwo pomiędzy kupującymi i sprzedającymi.

W niedalekiej przyszłości możliwe będzie poprzez Zumi wyszukiwanie produktów tak jak w serwisach e-commercowych. Bazować będziemy tu na połączeniu treści z Onetu oraz Pasażu Handlowego portalu. Zumi stanie się kanałem dystrybucji produktów dla firm, a dla internautów miejscem lokalizowania i kupowania towarów. Użytkownik korzystający z Zumi oprócz informacji o firmie, dowie się więc jakie ma ona w ofercie produkty wraz z opisem i ceną i będzie mógł wybrany produkt po prostu zamówić i kupić. Podobnie będziemy postępować z ofertą usług, które również będzie można zamówić za pomocą Zumi.

Kolejną rzeczą, do której skupimy naszą uwagę będzie informowanie o lokalnych eventach i imprezach. Tę lokalność będziemy bardzo mocno podkreślali. Naszym celem jest sprawienie, aby wszelka informacja, która jest ofertą była do zidentyfikowania i zlokalizowania za pomocą Zumi. Cały czas będziemy oczywiście udoskonalać swoją obecność w branży nieruchomości oraz pracować nad aplikacją mobilną. Niebawem powstanie też nowa strona główna serwisu.

Jeśli zaś chodzi o produkt reklamowy to bardzo mocno będziemy rozwijali naszą ofertę multimedialną.

Dziękuję za rozmowę