Znowu nowa Gazeta.pl

Portal Gazeta.pl zaprezentował wersję testową swojej nowej strony startowej. "To przede wszystkim bogactwo treści multimedialnych i więcej zawartości pochodzącej od użytkowników portalu." - pisze o swoim nowym produkcie firma w komunikacie rozsyłanym do mediów.

Strona przystosowana jest dla ekranów o rozdzielczości 1024x768 i wyższej. -- Na poszerzenie strony głównej zdecydowaliśmy się z myślą o wygodzie naszych użytkowników. Zaledwie 9 procent z nich korzysta z komputerów z rozdzielczością ekranu 800x600, zdecydowana większość ma ekrany o większej rozdzielczości- mówi Tomasz Bienias, zastępca dyrektora Gazeta.pl ds. serwisów społecznościowych, odpowiedzialny za stronę główną portalu.

Jedną z nowości są interaktywne zakładki, które pozwalają na umieszczenie polecanych informacji w szerszym kontekście: obok głównej informacji znajdują się treści z wortali oraz specjalna zakładka z treściami tworzonymi przez użytkowników - blogami, wątkami na forum

Znowu nowa Gazeta.pl

Nowa strona główna Gazeta.pl

- Nowa, udoskonalona strona główna jest ważnym elementem naszej strategii. Dzięki nowoczesnej strukturze, udoskonalonej użyteczności i atrakcyjnemu wyglądowi Gazeta.pl jesteśmy w stanie lepiej zaprezentować bogactwo naszych treści, ale także zaoferować nową jakość naszym reklamodawcom. Kolejna w ostatnich miesiącach zmiana pierwszej strony to dowód konsekwencji z jaką realizujemy nasze plany rozwojowe - mówi Tomasz Józefacki, dyrektor Pionu Internet Agory.

Jak podaje w komunikacie Gazeta.pl wprowadzenie nowej strony głównej poprzedziły specjalistyczne badania użyteczności i funkcjonalność.

Serwis można oglądać pod adresemhttp://www.gazeta.pl/0oo,0.html .

Grzegorz Miśta, kierownik działu badań i strategii w agencji interaktywnej HYPERmedia (ISOBAR)
Skupiłem się głównie na ocenie usability i accessibility niektórych elementów nowego portalu Gazeta.pl. Dzięki zwiększeniu rozdzielczości strony oraz zredukowaniu ilości informacji na stronie głównej, portal jest przejrzysty w swoim układzie. Sugerowałbym zagospodarowanie górnego prawego rogu strony na wyszukiwarkę wewnętrzną, jest to miejsce najbardziej oczekiwane przez użytkowników. Dodatkowo jeśli chodzi o prawe lokalne menu nawigacyjne zalecałbym zgrupowanie podobnych elementów menu w jednym miejscu ( np. Uroda, Kobieta, Dziecko - zlokalizowane razem). Na pewno pomocne byłaby metoda sortowania kart z użytkownikami w celu zbadania "oczekiwanej" segmentacji oraz nazewnictwa kategorii.

Jeśli chodzi o obszar "twoje miasto" wraz z listingiem miast poniżej - sugeruję dodanie chociaż krótkiego opisu, czego możemy się spodziewać wybierając odpowiednie miasto, sama nazwa sekcji niewiele mówi z pkt. widzenia użytkownika. Generalnie większość nazw kategorii na stronie jest intuicyjna - dobra robota! ( ew. nazwa AVANTI w dolnej części strony może być niezrozumiała dla licznych użytkowników).

Jeśli chodzi o linki na stronie zalecam jasną i spójną identyfikację linków. Z racji tego iż strona jest portalem i sama w sobie zawiera zbiór odnośników zalecamy stosowanie podkreśleń w takich nazwach jak: pogoda ( zakładka na górze), w kategoriach wiadomości (kraj, świat, prasa, kultura, nauka itd.) Ponadto brak jest identyfikacji odwiedzonych linków ( poprzez dedykowany kolor) - w ten sposób użytkownicy posiadają informacje, które miejsca w serwisie odwiedzili, daje to rozpoznanie, co do ścieżek jakimi podążali - szczególnie ważne w przypadku rozbudowanych portali. Warto podkreślić, iż jest to pomocne osobom starszym.

W centralnym miejscu (temat dnia, życie i styl, ludzie piszą- zakładkowa nawigacja ) nie zalecam używania generycznych linków typu "więcej" , powiedzmy czego więcej? O czym? Ma to również związek z użytkownikami, którzy przeglądają portal przy pomocy np. przeglądarek głosowych - tego typu nazwy "czytane" przez specjalistyczne oprogramowanie nic nie mówią użytkownikom. Kolejny zaniedbaniem jeśli chodzi o dostosowanie serwisu dla szerokiego grona odbiorców (np. osoby niepełnosprawne) brak jest alternatywnych tekstów przy obrazkach które mają znaczenie ( tzw. ALT'ów) . Użytkownicy mający wyłączoną funkcję wyświetlania obrazków przez przeglądarkę oraz w przypadku korzystania z portalu przez osoby niewidzące za pomocą przeglądarek głosowych taka sytuacja może utrudnić poruszanie się po stronie. Zdefiniowałbym również klawisze dostępu, umożliwiające m.in. pominięcie "czytania menu" oraz przejście do części "kontentowej".

Bartłomiej Wyszyński, dyrektor strategiczny Artegence
Na gazecie zmiana goni zmianę. Ale czy na lepsze? Zacznę od tego, że przygnębił mnie wielki billboard, który zaatakował mnie na dzień dobry. Lokował się zaraz pod logo na samym środku serwisu. Nie denerwował mnie sam fakt jego występowania, lecz marnotrawstwo miejsca po jego lewej i prawej stronie. Był samotną wyspą słabo integrującą się wizualnie z resztą. Efekt taki jest wynikiem - obok braku elementów po jego lewej i prawej - przede wszystkim większej szerokości portalu. Zapominamy zatem o 800x600, a idziemy śmiało w 1024x768. Faktycznie teraz jest lepiej: otrzymujemy więcej informacji czy większe panele.

Co cieszy?

Kierunek web 2.0 charakteryzuje się minimalizmem. Czy nowa gazeta nie powinna zatem prezentować mniej treści zamiast więcej ? Moim zdaniem nie. Kierunek wypełnienia dodatkowej przestrzeni nowymi informacjami dla mnie jest jak najbardziej sensowny. Lubię wypłaszczoną strukturę portalu i brak nadmiernej hierarchizacji. Lubię, gdy dostaję dużo od razu. Być może zajmie mi chwilę nim to ogarnę, ale gdy się już nauczę nowego portalu, to wszystko jest o jeden klik ode mnie. Wypłaszczenie i natłok jest lepszy od hierarchizacji. Poza tym na portalu informacyjnym sprawdzają się inne rozwiązania niż na serwisie web 2.0, który wypływa na swej prostocie i pomyśle.

Cieszą ajaxowe gadżety. Np panel z informacjami miasta, który czeka na sprofilowanie, to super sprawa. Idąc krok dalej trafiam na gazetę o prace i... widzę fajne przełamanie dizajnu gazety przez dizajn serwisu dotyczącego pracy. W końcu to inny serwis i jego architektura informacyjna powinna być inna niż portalu. Wygląda dobrze i wydaje się być funkcjonalne.

Na stronie głównej gazety większe znaczenie niż do tej pory odgrywają zdjęcia, co jest zmianą w dobrym kierunku. Zadać można sobie jedynie pytanie, co z wideo. Niby jest ale... nie rządzi tu przycisk PLAY, a chyba powinien nieco bardziej.

Niedociągnięcia

Z pójściem w kierunku web 2.0 nie ma co przesadzać, ale tagi z najczęściej czytanych i oglądanych działów, czy też chmura najczęściej oglądanych materiałów z pewnością by się przydała. Chcę wiedzieć, co inni uważają za godne przeczytania i obejrzenia.

Chciałbym też móc przesuwać główne panele góra dół. Chciałbym móc ustawić sam to, co ważniejsze na górze, a co mniej ważne na dole.

Trochę szkoda, że nie wszystkie zakładki na głównej stronie są ajaxowe. Szkoda, że informacje do nich nie są dociągane na główną. Pewnie jest to kwestia obciążenia serwerów nadmierną ilością ajaxa, ale... gdyby było go więcej i gazeta mogłaby utrzymać takie obciążenie, to warto byłoby się na to porwać.

Im bliżej dołu, tym bardziej porządek ustępuje chaosowi. Mam nieodparte wrażenie, że dół jest jednym wielkim "randomem".

Nieco o wadach

Kto wymyślił ten obleśny panelik z pogodą? Ni to pies ni wydra. W ogóle funkcjonalnie prawa cześć wygląda - podobnie jak dół - jak jeden wielki random. A skoro już mówimy o wyglądzie, to kto wymyślił te niemodne szarości? Mam taką misje od dwóch lat polegającą na walce z szarością. Generalnie zauważam w Polsce dizajnerski trend "w szarym kraju rządzi szary dizajn". Szary jest niemodny i brzydki. Pół biedy, gdy stosuje się go jako boczny wypełniacz jak na Gazeta.pl. Problemy zaczynają się, gdy grafik osłabia kontrastowość typografii mażąc ją szarym kolorem zamiast czarnym. Dlaczego tak robi? Bo szare zwały tekstu są lżejsze od czarnych, a wizualny efekt jest delikatniejszy. Myślę sobie tylko, że nie tylko ja na moim LCD ledwie widzę, co jest napisane. Poza tym tekst służy do czytania, nie do oglądania - ma być duży, tłusty i kontrastowy w stosunku do tła. Gdzieniegdzie (np. menu) na Gazeta.pl widać tę szarą tendencję, ale na szczęście daje się to jeszcze czytać.

Podsumowując: zmiany na gazecie poszły w dobrym kierunku. Otrzymujemy więcej informacji. Dzięki wypłaszczeniu struktury serwisu wszędzie można dotrzeć szybciej niż w poprzedniej wersji. Pojawiły się fajne przyciski, widać "więcej serwisów". Jest dobrze.

Olgier Cygan, CEO/Managing Partner Digital One:
Na zmianach wprowadzonych w portalu Gazeta.pl zyskali przede wszystkim użytkownicy. Wchodząc na stronę, odnosi się wrażenie, że wszystkie modyfikacje mają na celu odpowiedzieć na potrzebny internautów. Dzięki zastosowaniu większej rozdzielczości strona zyskała czytelność i przejrzystość. Na uwagę zasługuje również atrakcyjny sposób prezentacji tekstu oraz odświeżony design.

Dobrym rozwiązaniem są zakładki - Temat dnia, Życie i styl, Ludzie piszą.

Użytkownicy mogą zapoznać się z ich zawartością bez konieczności przeładowywania całej strony, jednocześnie dzięki temu zaoszczędzona została przestrzeń serwisu.

Czytelne rozmieszczenie treści powoduje, że odbiorca nie gubi się na stronie i szybko odnajduje artykuły, które go interesują.

Podsumowując, nowa odsłona Gazeta.pl w porównaniu z poprzednią wersją jest znacznie bardziej użyteczna i funkcjonalna.

Aktualizacja: 13 marca 2007 11:06

Gazeta.pl działa już w nowej wersji.

Portal przygotował także nową wersję serwisu z prognozą pogodyhttp://pogoda.gazeta.pl . W nowym serwisie Gazety dostępne są m.in. animowane mapy pogody, "suwak czasu" oraz interaktywne mapy Google.

Aktualizacja: 27 lutego 2007 16:10

Poprosiliśmy o komentarz dotyczący nowego serwisu Gazeta.pl przedstawicieli czołowych agencji interaktywnych.