Zmierzyć reputację marki online

Maciej Sobierajski, współzałożyciel i były prezes ClickAd, powołał wraz z dwoma wspólnikami spółkę konsultingową DMC. Pierwszym narzędziem, jakie spółka wprowadza na polski rynek jest system do mierzenia reputacji danej marki w sieci.

Oprócz Macieja Sobierajskiego, współudziałowcami działającej od sierpnia firmy konsultingowej DMC (Digital Media Consulting) są Piotr Gotkowski, dotychczasowy prezes zarządu Streetcom oraz Maciej Sobierajski.

Pierwszym narzędziem, które DMC wprowadza do Polski jest system Attentio Brand Dashboard, stworzony przez międzynarodową firmę Attentio. System służy do monitoringu treści w internecie, a konkretnie do analizy opinii o markach, zarówno w portalach internetowych jak i w mediach społecznościowych (blogi, fora).

Zalety

System może oddzielnie przeanalizować zarówno publikowane na stronach artykuły, wpisy blogerów jak również komentarze pod tymi tekstami, jak i również samodzielnie określić, które z tych opinii odnoszą się negatywnie do marki, a które ją zachwalają. System monitoruje także, w jakim kontekście tematycznym zazwyczaj pojawia się marka. Np. dla firmy samochodowej można sprawdzić czy, konsumenci bardziej kojarzą jej markę z wysoką ceną czy raczej z kwestiami ochrony środowiska.

Najważniejsze, że analizować możemy nie tylko to, co o marce sądzą polscy konsumenci, ale również i internauci zza granicy. Analizę emocjonalną, czyli z określeniem tego czy komentarz jest pozytywny czy negatywny, przeprowadzić można także dla języka angielskiego, francuskiego, niemieckiego czy arabskiego. Wkrótce dostępny ma być również język Chiński.

Wady

Attentio ma jednak pewną słabość. Nie może bowiem zbierać za pomocą tego narzędzia opinii użytkowników serwisów społecznościowych. "Wszystkie zahasłowane społecznościówki wymagają odrębnej umowy" - mówi Piotr Gotkowski. Z tego powodu klient Attentio nie sprawdzi, co o np. marce blackberry sądzą użytkownicy NK.pl. Jak się dowiedziałem w USA Attentio prowadzi już rozmowy w celu podpisania stosownej umowy z Facebookiem.

Piotr Gotkowski o Attentio:

To nie jest monitroing tego, jak często w internecie występuje dana marka. Jest to semantyczna analiza i odpowiedź na pytanie: jak się zmienia sposób postrzegania czy mówienia o danej marce w internecie. W zależności od tego jak przebiega kampania, opinie konsumentów o marce powinny się zmieniać. Interesujące jest, jak użytkownicy odnoszą się do aktywności marki.

Mamy przeświadczenie, że rynek potrzebuje ustandaryzowanego narzędzia, takiego, które będzie powszechnie używane. Obecnie analizuje się to co mówi się o markach w internecie, ale są to ręcznie robione analizy, ewentualnie przez różne aplikacje, robione ad hoc przez agencje PR-owe. Dodatkowo są to często badania robione przez firmy, które wykonują jakieś akcje marketingowe w internecie. Uważamy, i to jest też nasza rola, że potrzeba third party research, czyli niezależnych badań, dzięki którym marketerzy będą mogliby czarno na białym wskazać efektywność swoich działań. I to zarówno w mediach tradycyjnych jak i w internecie.

Firma nie rozpoczęła jeszcze działalności operacyjnej, ale wstępna sprzedaż przyciągnęła już pierwszych klientów. Są to firmy z sektora telekomunikacyjnego oraz duże koncerny z branży FMCG.

Powyższe nagranie pokazuje przykład wykorzystania Attentio Brand Dashboard przy analizie ostatniej kampanii prezydenckiej w USA. Za pomocą narzędzia można sprawdzić z jakimi słowami kojarzony był dany kandydat do fotela prezydenckiego, oraz jak w przedziale czasowym zmieniały się te powiązania.

Nad podobnym do oferowanego przez DMC produktem pracuje Gemius. "Zbiorowe Emocje w Cyberprzestrzeni" (Cyberemotions) - to nazwa międzynarodowego projektu, w którym udział bierze firma badawcza Gemius. Celem przedsięwzięcia jest poznanie roli zbiorowych emocji w powstawaniu, formowaniu i rozpadzie społeczności internetowych, a uzyskane wyniki badań mogą być niezwykle użyteczne w procesach budowania marki i wizerunku firm. Ideą projektu jest bowiem pokazanie jak internauci reagują na daną markę.