ZielonyMost w Internecie

Wrocławska agencja interaktywna WebStyle zaprojektowała i wykonała dla szczecińskiej firmy Ekoforma platformę B2B.

ZielonyMost.pl to międzynarodowa, internetowa giełda odpadów, surowców wtórnych oraz wszelkich produktów związanych z ochroną środowiska naturalnego. Z jej pośrednictwa mogą korzystać firmy, które chcą przy pomocy Sieci poszukiwać nowych możliwości handlowych. Potraktowanie odpadów jako towaru giełdowego jest, co podkreślają twórcy przedsięwzięcia całkowitą nowością w Polsce, a także za granicą.

Platforma udostępnia usługi branży związanej z ochroną środowiska, będzie także prowadziła budowę internetowego forum, skupiającego społeczność branżową. Użytkownicy giełdy mogą uczestniczyć także w wirtualnych aukcjach. Zgłoszenia są przyjmowane bezpłatnie. Pobierany jest natomiast od odbiorców odpadów procent od wylicytowanej ceny. Witryna oferuje także serwis informacyjny poświęcony sytuacji na rynku oraz o wydarzeniach z branży.

Według szefa przedsięwzięcia Krzysztofa Szewczyka, przedsiębiorstwa odbierające i przetwarzające odpady są rozproszone i nie posiadały dotychczas centralnego systemu rzetelnej informacji. "Są to z reguły małe, wyspecjalizowane firmy o wąskim profilu działania. Stan taki spowodował na polskim rynku sytuację pełną paradoksów, w tym ogromne rozbieżności cenowe za wykonanie takiej samej usługi w różnych częściach naszego kraju. Jest to wynikiem niepotrzebnego transportowania na duże odległości odpadów, które mogły by być unieszkodliwione znacznie bliżej ich wytwórców” - powiedział szef ZielonegoMostu.

E-giełda osiągnie ostateczną postać w ciągu najbliższych miesięcy. Ciekawostką giełdy, wynikającą ze specyfiki branży będzie sesja handlu emisjami. Przedsiębiorstwa emitujące zanieczyszczenia poniżej obowiązujących norm, będą mogły odsprzedać tę różnicę tym, którzy tę normę przekraczają. Handel emisjami zaistnieje w ZielonymMoście natychmiast po wprowadzeniu w Polsce odpowiednich podstaw prawnych. Platforma zamierza w niedalekiej przyszłości rozszerzyć działalność na rynki europejskie, gdzie ma ambicję osiągnąć pozycję lidera.

ZielonyMost.pl zakończył już okres testowy działalności. W pierwszym kwartale 2001 r. do licytacji wystawiono około 35 tys. ton odpadów. W niektórych przypadkach ceny spadły nawet o 70%.