ZenithOptimedia: Internet drugim medium reklamowym w 2009 r.

Z kolejnej opublikowanej w ostatnim czasie prognozie dotyczącej wartości rynku reklamy w 2009 r. wynika, że znaczącej dynamiki wzrostu doczeka się tylko internet. Wg najnowszych szacunków ZenithOptimedia wydatki na reklamę w sieci w bieżącym roku wzrosną o 21% i stanowić będą 11,5% całego tortu reklamowego. Tym samym internet stanie się drugim, po telewizji medium reklamowym.

Prognozy domu mediowego ZenithOptimedia dotyczące tegoroczej wartości rynku reklamowego w Polsce są wyważone i mówią o stagnacji na poziomie 0,2% proc. W całym 2009 r. rynek powinien osiągnąć wartość 7,8 mld zł.

Wg ZenithOptimedia wśród wszystkich sektorów rynku najlepiej w 2009 r. wypadnie internet - wartość reklamy on-line wzrośnie o 21%. Najgorzej sytuacja przedstawi się w wydatkach na reklamę prasową (w magazynach wpływy reklamowe mają spaść o 10%, w gazetach o 9%), na promocję w radiu (spadek o 5%) oraz reklamę zewnętrzną (2% mniej). Wydatki na reklamę w telewizji wzrosną o ok. 2% - co dodatkowo umocni to medium na pozycji lidera w obszarze reklamy.

Jakub Potrzebowski, prezes zarządu ZenithOptimedia przewiduje również, że w 2009 r. może dojść w branży do kilku przejęć i kilku bankructw.

Najważniejszą prognozą ZenithOptimedia jest jednak stwierdzenie, że na koniec 2009 r. udział wydatków na reklamę on-line w całym sektorze wyniesie 11,5% i tym samym internet stanie się drugim po telewizji medium, do którego wędrują budżety reklamodawców.

W lutym swoje szacunkowe prognozy dotyczące kształtu rynku reklamy w Polsce opublikowały m. in.: CR Media i Starlink. Na marzec 2009 r. zapowiedziana jest premiera raportu dotyczącego wydatków na reklamę internetową w 2008 r. opracowanego przez IAB Polska przy współpracy z PwC, który jako jedyny oparty jest na faktycznych danych od najważniejszych graczy rynkowych, a nie jedynie szacunkach.

Źródło: "Puls Biznesu"