Założyciele o2.pl aniołami biznesu
- Artur Małek,
- 22.08.2008, godz. 09:31
"Chcemy działać na rynku jak typowy "anioł biznesu" (ang. bussines angel), inwestując kapitał + czas + trzeźwe spojrzenie." - czytamy na oficjalnej stronie Sail Fund.
Sail Fund jest grupą aniołów, której trzon tworzą założyciele znanego polskiego portalu o2.pl. Grupę stanowią Michał Brański, Krzysztof Sierota i Jacek Świderski (wszyscy trzej są członkami zarządu w o2.pl).
Do grona swoich atutów aniołowie zaliczają m.in. kapitał, kanały marketingu, doświadczenie oraz "mniej formalną atmosferę".
Segmenty rynku, w których zamierzają działać Sail Fund to m.in. aplikacje i serwisy mobilne, e-commerce (zarówno software jak i obrót), serwisy społecznościowe czy serwisy dla kobiet. Do grona swoich zainteresowań grupa zalicza również gry: webowe, mobilne (w tym iPhone, Android) również o tematyce hazardowej. "Wymagamy od projektów zaczepienia w technologiach informatycznych i internecie." - piszą założyciele o2.
Pierwszą zrealizowaną inwestycją grupy aniołów jest NextGroup, w skład której wchodzą serwisy NextHome, DomBroker, NextLeasing, NextMoney oraz NextAuto.
*Ile fundusz przeznaczy na inwestycje? Skąd pochodzą te środki?*
Są to reinwestowane zyski spółki o2.pl.
*Będziecie inwestować w pomysły, czy w już działające spółki we wczesnej fazie rozwoju (start-up'y)?*
W obu przypadkach jesteśmy w stanie inwestować. Nie mamy uprzedzeń.
*W jakie obszary zamierzacie inwestować? Czy będziecie inwestować również w spółki internetowe?*
Internet, mobile, wszelkie pogranicza on-line i off-line oraz po prostu off-line, który można lewarować za pomocą marketingu w sieci. Gry, społecznościówka, content różnego typu, serwisy dla kobiet. Do tego przymierzamy się również do projektów z producentami FMCG, firmami komórkowymi itd. do launchowania produktów i partycypacji w ich sukcesie. Napoje energetyczne, komórkowe MVNO, kosmetyki dla targetów, w których jesteśmy mocni.
*Czy jakieś podmioty są obecnie w waszym portfelu? Na jakim etapie rozwoju są te projekty? Ile w nie zainwestowaliście?*
Pierwszy podmiot to NextGroup, www.nextgroup.pl. Inwestycja rzędu kilkuset tysięcy złotych. Drugi podmiot to OIS touroperator i agent. Mamy już sfinalizowane 2 inne transakcje, ale tutaj wypowiemy się dopiero za 2-3 tygodnie.
*Ile pieniędzy możecie przeznaczyć na jedną inwestycję w internetowy projekt? Co jeszcze poza wsparciem finansowym oferujecie projektom?*
Na jedną inwestycję jesteśmy w stanie przeznaczyć od 50 tys. do 2 mln zł. Poza pieniędzmi oferujemy kanały dotarcia do klientów, wsparcie marketingowe, technologiczne zaplecze i wnoszone rozwiązania, szczególnie jeśli chodzi o kwestie wydajnościowe. Do tego "intuicję", co i jak rozwiązać w firmie - czego start-up potrzebuje, a czego nie potrzebuje. Które kanały marketingu są efektywne a które nie.
*Ile udziałów zamierzacie przejąć w spółce w którą inwestujecie?*
Nie mamy sztywnych ram. Za sobą mamy inwestycje na poziomie 30%, jak i 80%. Wszystko zależy od tego, z jak dojrzałą spółką mamy do czynienia, jakie są ryzyka niepowodzenia, co wnosi team założycieli itd.
*Czy zarządom portfelowych spółek gwarantujecie swobodę podejmowania decyzji?*
To zbyt szerokie pytanie. Inwestujemy w ludzi, którzy żyją i oddychają danym "tematem" (segmentem rynku), więc zawierzamy ich osądowi. Jednak zastrzegamy sobie prawo do współdecydowania o fundamentalnych kierunkach rozwoju firmy.
*Na jaką stopę zwrotu z inwestycji liczycie?*
Zwrot kapitału z inwestycji w 2-3 lata, podwojenie go w 5 lat. I tu mowa o całym portfelu, nie o pojedynczych spółkach.
Jednak w przeciwieństwie do funduszy VC zakładamy odsetek trafień na poziomie wyższym niż 1 na 5 inwestycji. Oczekujemy umiarkowanych zwrotów, ale z większości inwestycji.
*W jaki sposób zamierzacie wychodzić z inwestycji?*
Cały repertuar typowy dla rynku. Nie wymyślimy tu koła, opieramy się na standardach i dobrych praktykach tego rynku.
Odpowiedzi udzielili Michał Brański, Jacek Świderski, Krzysztof Sierota.