Za dostęp do serwisów zapłaciłoby 20 proc. internautów

Do takich wniosków doszli badacze z Forrester Research, którzy przeprowadzili ankietę wśród 4700 internautów z USA i Kanady. Zdecydowana większość ankietowanych (80 proc.) stwierdziła, że nie jest skłonna płacić za dostęp do gazet, magazynów czy innych treści w sieci.

Spadające w ostatnich 12 miesiącach wydatki na reklamę internetową na świecie i w USA skłoniły wielu właścicieli serwisów (w tym również polskie portale) do rozważań nad zmianą swojego modelu biznesowego lub przynajmniej poszukiwania alternatywnego źródła przychodu.

Pierwszym gigantem, który zadeklarował wprowadzenie modelu płatnego na wszystkich swoich stronach informacyjnych był News Corp. (co wiąże się z planami opuszczenia indeksu wyszukiwarki Google).

Czego można było się spodziewać, większość internautów, bo aż 80 proc., opowiada się jednak za darmowym dostępem do serwisów.

Grupa internautów skłonna płacić (20 proc.) zróżnicowana jest z kolei pod względem modeli płatności. Większość zdecydowałaby się na subskrypcję, a tylko 3 proc. zainteresowana jest mikropłatnościami.

Internauci zostali także zapytani, jaki kanał dystrybucji preferowaliby, gdyby ich ulubione drukowane publikacje przestałyby istnieć. Aż 37 proc. wybrałoby sieć, 14 proc. telefony komórkowe, 11 proc. czytałoby treści na swoich laptopach czy notebookach, 10 proc. chciałoby otrzymywać pliki PDF na skrzynkę e-mail, a 3 proc. czytałoby newsy na e-czytnikach.