Z prasą papierową coraz gorzej

Całkowite wydatki na reklamy w Wielkiej Brytanii spadły o 2,3% i wynoszą teraz blisko 3,8 mln funtów - dowiadujemy się z badań przeprowadzonych przez Advertising Association. Stało się tak pomimo ogromnego wzrostu internetowego rynku reklamowego. Wydatki na reklamę cyfrową wzrosły aż o 46,5%.

W badaniach wzięto pod uwagę: prasę narodową, regionalną, magazyny konsumenckie i biznesowe, a także telewizję, radio, reklamę zewnętrzną (outdoor), kino, internet i zwyczajną pocztę. W trzecim kwartale 2005 roku z dziesięciu przebadanych mediów aż sześć zanotowało spadek wyników. Wzrost wydatków w porównaniu do zeszłego roku zanotowała tylko reklama zewnętrzna - o 4%, telewizja - 0,8% i internet. Wydatki na internet wyniosły aż 266 mln funtów.

Takie wyniki przyniosły ciekawy efekt. Według prognozy ZenithOptimedia internet będzie coraz więcej zarabiał z reklam. Wcześniej mówiło się o 4,3% całkowitych wydatków na reklamy, teraz prognozy urosły aż do 4,6%. Natomiast w 2008 roku mają urosnąć do 6,4%. Przez trzy lata - od 2005 do 2008 roku może to być nawet 15,8 mld USD.

Natomiast reklamy w prasie papierowej przechodzą bardzo ciężki okres. W prasie narodowej - spadek wydatków o 8,4% do 420 mln funtów, a w prasie regionalnej o 9,2% do 718 mln funtów. Magazyny konsumenckie wciąż są w dużo lepszym położeniu, ale ich budżety też są napięte. Spadek wydatków wynosi 2% i jest to 194 mln funtów. Zmniejszyły się też wydatki na reklamę przesyłaną standardową poczta: spadek wyniósł 8,2% i równał się 535 mln funtów.

Pomimo mało zadawalających wyników - prognozy na przyszłość nie są złe. Eksperci przewidują w Wielkiej Brytanii w przyszłym roku wzrost wydatków na reklamę. Zysk z reklam w ciągu następnych dwóch lat może wzrosnąć nawet o 43% do 23 mld funtów.

A nawet najbardziej konserwatywne prognozy AA mówią o wzroście o 37% do 2017 roku.

Badania AA były opracowane w połączeniu z WARC (World Advertising Research Center).

Więcej:

Papierowi wydawcy tracą grunt pod nogami

Prasa będzie dinozaurem

Kto ma problem z internetem?

***

Autorką tekstu jest Anna Sulewska-Toczyska.