Youku wchodzi na Wall Street

Youku to największy serwis z filmami online w Chinach. Ogłosił "pierwszą ofertę publiczną" (IPO) - przeznaczył do handlu na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych 15,8 mln swoich akcji w cenie 12,80 dolarów za akcję.

Serwis jest numerem jeden wśród stron z filmami wideo w Chinach i według pekińskiej firmy Analysys International ma 22,5 proc. udziałów w rynku. Jest 10 najczęściej odwiedzaną stroną w kraju, który ma około 264 mln internautów oglądających filmy wideo w sieci.

Popularne serwisy jak YouTube i Hulu są w Chinach zablokowane, albo tam nie działają. W ten sposób tworzy się luka, którą wypełnia rodzime Youku.

Mimo sukcesu, chińska firma ciągle jeszcze nie jest rentowna z powodu wysokich kosztów operacyjnych związanych z udostępnianiem tak wielu filmów w sieci. Przez pierwsze 9 miesięcy 2010 roku, firma odnotowała 25,1 mln dolarów czystej straty, co stanowi wzrost w stosunku do tego samego okresu w ubiegłym roku, kiedy strata ta wynosiła 20,5 mln dolarów.

Jednak, dochody Youku stale rosną i podwoiły się do 35,3 mln dolarów w pierwszych dziewięciu miesiącach 2010 roku, w porównaniu do 15 mln dolarów dochodów w tym samym okresie ubiegłego roku. Większość dochodów pochodzi z reklam.

Youku wypełniło pierwszą ofertę publiczną w zeszłym miesiącu, by wspomóc sfinansowanie ekspansji firmy, która wymaga rozwoju jej technologii i zdobywania praw do legalnego umieszczania materiałów należących do studiów filmowych i telewizyjnych. Firma pozwala użytkownikom zamieszczać własne materiały, ale 70 proc. filmów na Youku to licencjonowane treści, takie jak programy telewizyjne i filmy.

Liczba akcji oferowanych przez Youku może dać firmie 202,8 mln dolarów.