Wzrasta sprzedaż muzyki przez internet

Rośnie sprzedaż cyfrowych piosenek, zarówno jeśli chodzi o przychody jak i procentowy udział w całym rynku nagrań muzycznych, wynika z badań przeprowadzonych przez International Federation of the Phonographic Industry (IFPI). Jednak ogólne przychody branży ze sprzedaży muzyki są mniejsze niż w zeszłym roku.

W pierwszym półroczu tego roku sprzedaż muzyki do pobrania była na całym świecie o 106% wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i wyniosła 945 mln USD. Pliki z muzyką stanowią już 11% sprzedawanych nagrań, w grudniu 2005 było to 5,5%.

Niespodziewanym powodzeniem cieszą się utwory do pobrania na telefony komórkowe. Stanowią one 3% światowej sprzedaży muzyki online. Tego typu usługi są popularne głównie w Japonii, gdzie stanowią one 85% rynku cyfrowych nagrań.

Globalnie najpopularniejszą usługą są dzwonki do komórek, stanowią zdaniem IFPI, już 32% sprzedaży. Pojedyncze utwory stanowią 32% sprzedaży, pełne albumy 15% a rozwiązania oparte na abonamencie 7%.

Koreańczycy są najbardziej przychylnie nastawienie do nowych form dystrybucji. W sklepach z muzyką do pobrania zaopatruje się 51% z nich. W USA 18% rynku przypada na muzykę pobraną z internetu, co stanowi kwotę 513 mln USD. Cyfrowa muzyka jest także popularna w Japonii (11%), we Włoszech (9%) oraz w Wielkiej Brytanii (8%). Nie podano informacji dotyczących polskiego rynku.

Sprzedaż muzyki na nośnikach tradycyjnych, jak płyta CD, globalnie zmniejszyła się w pierwszym półroczu 2006 o 10% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Przychody ze sprzedaży muzyki na całym świecie spadły o 4%. Zdaniem IFPI winę za to ponosi piractwo oraz olbrzymia konkurencja na rynku dóbr konsumpcyjnych przeznaczonych dla młodych ludzi.