Wyszukana podpucha

Polskie wyszukiwarki wciąż dają się oszukać nieuczciwym technikom pozycjonowania stron. Zamiast morza oddzielnych linków otrzymujemy wariacje tych samych domen. Sposobu na to jak na lekarstwo. Nawet najnowsza wersja Netsprinta z tym sobie nie radzi.

Polskie wyszukiwarki wciąż dają się oszukać nieuczciwym technikom pozycjonowania stron. Zamiast morza oddzielnych linków otrzymujemy wariacje tych samych domen. Sposobu na to jak na lekarstwo. Nawet najnowsza wersja Netsprinta z tym sobie nie radzi.

Zgłaszanie witryn spod różnych adresów jest jednym ze sposobów na to, by zmylić czujność wyszukiwarki. Podobieństwo stron czasami bywa niezwykle trudne do wykrycia dla automatu – dla użytkownika jednak podatność mechanizmu wyszukiwawczego na tego typu praktyki może być irytująca. Nowa wersja Netsprinta daje się niestety łatwo oszukać. Dlaczego?

Przyczyny mogą być dwie: mechanizm jest zbyt podatny na techniki pozycjonowania lub wśród wyszukanych linków pojawiają się ukryte sponsorowane odnośniki. Zapytany o to przedstawiciel Netsprinta Artur Banach wyjaśnia: „Absolutnie nie wprowadziliśmy sponsorowanych linków, jesteśmy dalecy od tego typu nieuczciwych praktyk. Wyszukiwarka odnajduje to, co szukają intenauci – czasami informacje znajdują się wśród wariacji tych samych domen, jednak linki dotyczą tego, co znalazło się w zapytaniu. W tej chwili przygotowujemy mechanizm, który pomoże zredukować nadmiar podobnych stron.”

Serwis internetowy Searchengines.pl jest zdania, że polskie wyszukiwarki nie wykorzystują obecnie ukrytych płatnych linków. Cezary Glijer, przedstawiciel serwisu, przypomina jednak sytuacje sprzed roku, kiedy to w portalach zaczęły pojawiać się takie przypadki. Wynika stąd, że tego typu praktyki zostały już wprowadzone i przetestowane.

Osobnym problemem jest natomiast nadmiarem trafień odsyłających do tego samego adresu. „Wynika to z niedoskonałości algorytmu i rzeczywiście stanowi poważny problem dla wyszukiwarki – skomentował Cezary Glijer – Jeżeli linki różnią się tytułami, to faktycznie Netsprint sobie z tym nie radzi.”

Sposób na wyszukiwarkę

Walka z technikami pozycjonowania stron przypomina jednak trochę walkę z wiatrakami. W Internecie odnaleźć można mnóstwo ofert, gwarantujących pojawianie się danej strony na jednym z pierwszych miejsc podczas wyszukiwania. Dla przykładu pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce Onet.pl kosztuje ok. 40 zł za miesiąc, zaś w wyszukiwarce Wp.pl – ok.100 zł. Pozycjonowaniem zajmują się również niektóre firmy konsultingowe.

Iwona Połóg z E-Media Consulting mówi, że firma odchodzi już od wykorzystywania tego typu technik. „Pozycjonowanie funkcjonuje jako element większej oferty i dotyczy zoptymalizowania strony pod wyszukiwarki. Głównym zadaniem jest takie przygotowanie witryny, by robot mógł ją dobrze zaindeksować.” Klient może jednak zażyczyć sobie zastosowania niewłaściwych technik pozycjonowania.

Zdaniem Cezarego Glijera z Searchengines.pl, polskie wyszukiwarki radzą sobie na razie z kilkunastoma prymitywnymi trikami, jakie wykorzystywane są do niezgodnego z regulaminem wyszukiwarki pozycjonowania. Z krajowych produktów najlepiej potrafi się z tym zmagać Szukacz i Netsprint. Z cięższymi przypadkami pozycjonowania jest jednak już gorzej.