Wyrwidąb i Waligóra

Reuters Group i Microsoft zaczynają współpracę. Jednym z pierwszych wspólnych projektów będzie budowa serwisu aktualności finansowych dostarczanych za pośrednictwem usługi instant messaging.

Reuters to największy na świecie dostawca informacji, o wielkich tradycjach i rosnącym apetycie na istnienie w Sieci. Wprowadzenie w życie strategii internetowej ma go kosztować 800 mln USD. Jednym z projektów, specjaliści już nad nim pracują, jest udostępnienie poprzez witryny www materiałów filmowych Reutersa - co przedstawiciele agencji porównali do „udostępnienia materiałów CNN bez cenzury”.

Microsoft zdecydowanie lubi przedsięwzięcia skazane na sukces. Reuters.Net to ponadto dobry test zarówno dla platformy .NET, za której pośrednictwem porozumiewać się będą odbiorcy informacji oraz instant messengera MS - bezpośredniego narzędzia, które będą w tym celu wykorzystywać.

Oba koncerny zdominowały w dużym stopniu rynki na których działają, aczkolwiek tylko Microsoft jest postrzegany jako ten, który, „położył szczególne zasługi dla monopolizacji obszaru swej działalności”. Czy Reuters i MS wspólnie zdobędą medal w konkurencji „monopolizacja rynku serwisów finansowych”?

Tradycyjnie już, w przypadku MS, nowe przedsięwzięcie nie jest specjalnie nowatorskie. Wynika to jednak ze słynnej skuteczności strategii giganta z Redmond. Po pierwsze - identyfikacja ważnych rynków. Następnie - „edukacja”. MS uczy się, jak „robić to dobrze”. Koncern inwestuje duże pieniądze w ciągłe testowanie i ulepszanie swoich produktów. Ale stać go na to. Firma jest skłonna tracić nawet przez wiele lat, by na koniec, po podboju, odbić to sobie z nawiązką. Kilka lat zajęło MS wyparcie z rynku takich marek jak WordPerfect, Lotus Notes, czy marginalizacja Netscape'a. Sukces, który zazwyczaj staje się udziałem giganta, jest przy tym bezdyskusyjny, nawet jeśli zwycięskie oprogramowanie nie jest szczytem doskonałości.

W przypadku Reuters.Net wspólnikom przyjdzie stanąć w szranki z dynamicznym przeciwnikiem jakim jest Bloomberg. Na drugim planie toczy się też pojedynek pomiędzy MS i AOL, którego przedmiotem jest popularność Instant Messengerów oferowanych przez oba koncerny. Dotychczas przewagę utrzymywał AOL, za którego pośrednictwem w czasie rzeczywistym kontaktuje się około 30 mln osób. Ostatnie badania Jupiter Media Matrix wykazały jednak, że w lutym po raz pierwszy MS nieznacznie prześcignął pod tym względem swego rywala.

Bloomberg posiada już podobną usługę - screen topping, dzięki której w czasie rzeczywistym odbiorca otrzymuje informacje o najważniejszych wydarzeniach giełdowych i biznesowych. Według nowych wspólników, Reuters.Net Messaging da szansę na znacznie więcej, niż tylko odbiór informacji. Zapewnić ma bezpieczne kontakty wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa. To właśnie - jak spodziewają się wspólnicy spowoduje, że za pośrednictwem serwisu zawierana będą nawet niewielkie transakcje. Po testach, Reuters.Net Messenger ruszyć ma pod koniec br.

Przedtem jednak musi uzyskać dobre oceny od dwudziestu pięciu globalnych instytucji finansowych, m.in. Deutsche Bank, ABN Amro, Citigroup - Salomon Smith Barney czy Credit Agricole Indosuez, którym wspólnicy ufnie powierzyli zadanie przetestowania nowej usługi.