Wyraź to mailem

80% biznesmenów ceni sobie pocztę elektroniczną bardziej niż telefon jako narzędzie do komunikacji w sprawach zawodowych - wynika z najnowszego raportu Meta Group.

Badanie przeprowadzono wśród 387 przedsiębiorstw - 74% ankietowanych stwierdziło ponadto m.in., że bez e-maila czułoby się gorzej niż bez telefonu.

Poczta elektroniczna jest lepsza od innych sposobów komunikacji, bo pozwala na bardziej "elastyczną" reakcję (84% odpowiedzi), pozwala na łatwe komunikowanie z wieloma osobami jednocześnie (83%), zapis komunikacji zawsze można przenieść na papier (78%), można komunikować się znacznie szybciej (40%), jest bardziej produktywny (29%), ułatwia komunikację globalną (25%), jest dokładniej adresowany (pewniej trafi do odpowiedniego adresata) - 22%.

Ci, którzy wolą telefon, wskazywali z kolei na to, że taki kontakt ma charakter bardziej osobisty (81%), łatwiej odpowiedzieć w czasie podróży (76%), szybciej można się komunikować (48%), wszystkie niejasności od razu można rozstrzygnąć (48%), nie pozostaje dokumentacja papierowa (czy raczej - w odczuciu tych respondentów - masa niepotrzebnego papieru) - 25% odpowiedzi, wreszcie - jest bardziej efektywną formą komunikacji niż e-mail.

META Group podaje także w swoim raporcie, jak sukces poczty elektronicznej przekłada się na rezygnację z innych form komunikacji - w ciągu ostatnich pięciu lat ilość papieru zużytego na wydruk faksu zmalała o 50%. Wkrótce palmę pierwszeństwa poczta elektroniczna odda zapewne innym formom komunikacji - Meta Group przewiduje, że do 90% pracowników umysłowych (z 2 tys. największych światowych korporacji będzie korzystało w pracy z firmowego systemu instant messaging.

Najważniejsze zadania związane z zapewnieniem sprawnego działania poczty elektronicznej w firmie to obecnie kontrola spamu oraz multidyscyplinarna (w obrębie organizacji), kompleksowa (polityki dotyczące np. równowagi pomiędzy filtrowaniem a kwarantanną poczty, kwestie doboru dostawców rozwiązań), stworzenie takiej organizacji systemu pocztowego, aby zapewniać jego "higienę".