Wrota do wiadomości

Brzydkie kaczątko telefonii komórkowej - technologia SMS - wyrasta na pięknego łabędzia. Wpływy z niej nie stanowią o "być albo nie być" operatorów GSM, ale już w 2000 r. stały się zauważalne w budżetach. W ich obronie operatorzy dławią w zarodku konkurencję darmowych internetowych bramek SMS, ale podejmują współpracę z komercyjnymi serwisami.

Brzydkie kaczątko telefonii komórkowej - technologia SMS - wyrasta na pięknego łabędzia. Wpływy z niej nie stanowią o "być albo nie być" operatorów GSM, ale już w 2000 r. stały się zauważalne w budżetach. W ich obronie operatorzy dławią w zarodku konkurencję darmowych internetowych bramek SMS, ale podejmują współpracę z komercyjnymi serwisami.

Wiadomości tekstowe stały się modnym tematem, kiedy ta prymitywna namiastka poczty elektronicznej zaczęła zyskiwać popularność przed 2, 3 laty, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia. W Wielkiej Brytanii nastolatki wysyłają po kilka SMS-ów dziennie. W Polsce nastoletni abonent Idei został nieformalnym rekordzistą po wysłaniu ponad 1 tys. wiadomości jednego dnia.

Ten casus skłonił operatora do wprowadzenia dziennego limitu wiadomości, jakie abonent może przesłać jednego dnia, aby nie dopuścić do blokowania sieci.

Wrota do wiadomości
W zeszłym roku przepłynęło przez nią ok. 200 mln SMS-ów. Wyniki pozostałych firm "wielkiej trójki" były podobne. "Idea ma szansę być liderem rynku. Wynika to z profilu naszego klienta. Nastawiamy się na klientów mniej zasobnych i młodszych. Biznesmen nie będzie wklepywał wiadomości" - uważa Jacek Kalinowski, rzecznik PTK Centertel. "My także mamy wielu młodych klientów. Szczególnie w systemie pre-paid" - ripostuje Ryszard Woronowicz, rzecznik Polkomtela. - "Nie mogę się zatem zgodzić z tezą o dominacji Idei na rynku SMS".

Kilka liczb

* 5-krotnie co miesiąc wzrastała w 2000 r. na świecie liczba wysyłanych SMS-ów

* 35 SMS-ów wysłał w grudniu 2000 r. statystyczny abonent sieci komórkowej

* 756 mln SMS-ów wysłali Niemcy w grudniu 2000 r.

* 15 mld SMS-ów zostało wysłanych na świecie w grudniu 2000 r.

* 200 mld wyniesie łączna liczba SMS-ów wysłanych w tym roku

<font size="-2">Źródło: GSM Association

Ubiegłoroczne wyniki operatorów rzeczywiście zdają się nie potwierdzać tej tezy. Nie można było natomiast rzetelnie porównać wyników za styczeń-marzec, ponieważ tylko Idea udzieliła danych. Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że pod koniec I kw. miała blisko 40-50-proc. udział w rynku.

Jacek Kalinowski mówi, że zauważalny wzrost zainteresowania usługą zaczął się mniej więcej półtora roku temu. W roku 2000 natomiast abonenci sieci wysyłali już średnio 16,5 mln wiadomości tekstowych miesięcznie z wyraźną tendencją wzrostową. Jej dynamika w ostatnich miesiącach osiągnęła 42% - 35 mln SMS-ów w lutym i 50 mln w marcu. Jeżeli ta tendencja się utrzyma, to tylko przez sieć Idei zostanie wysłanych w tym roku więcej wiadomości niż przez wszystkie trzy polskie sieci w ub.r. (560 mln).

Łączne wpływy operatorów w 2000 r. wyniosły ok. 300 mln zł. W tym roku ten wynik zostanie pobity, w jakim stopniu - przedstawiciele nie chcą zdradzić. Jacek Kalinowski twierdzi tylko, że wpływy z SMS-ów nie przekroczą 5% przychodów Centertela w 2001 r.

Wzrost liczby wysyłanych wiadomości zniweluje redukcję ich cen. Do kwietnia spadły one w porównaniu z ub.r. średnio o 40%, a "tani SMS" stał się częstym chwytem marketingowym. Operatorzy zaczynają sprzedawać pakiety SMS-ów, co pozwala najzagorzalszym zwolennikom systemu na dalsze oszczędności, a sieciom - na pobieranie należności z góry.