Windows vs. reszta świata i inne wojny reklamowe

Windows vs. reszta świata i inne wojny reklamowe

Pierwsza wojna formatów

Magnetowidom Betamax, mocno promowanym w latach 80. przez Sony, nie pomogła technologiczna przewaga i zaawansowanie nad konkurencyjną technologią VHS (opracowaną przez JVC). System Betamax oferował m.in. lepszą jakość obrazu, mimo to wysoka cena urządzeń i nośników, a także źle poprowadzona przez Sony kampania marketingowa sprawiły, że z tego starcia zwycięsko wyszedł VHS.

Bitwy przeglądarek

W 2006 r. Mozilla ogłosiła konkurs dla użytkowników swojej przeglądarki internetowej - ich zadaniem było stworzenie reklamy Firefoksa. Najwyżej ocenione zgłoszenia zaprezentowano później na projekcji kinowej w czasie San Francisco International Film Festival. Oto jeden ze spotów:

"Zawiodłeś rodzinę"

W 2007 r. Kodak wszedł na rynek atramentowych drukarek dla firm. Częścią oferty były atrakcyjne ceny kartridży, a elementem kampanii reklamowej - oskarżenia kierowane pod adresem konkurencji o zbyt wysokie ceny pojemników z tuszem.

HP i Canon zareagowały nerwowo, twierdząc, że spot Kodaka wprowadzał w błąd i stawiał je w złym świetle (nic dziwnego, wystąpił w nim jeden z aktorów grających w serialu "Rodzina Soprano").

***

Zaprezentowane powyżej spoty to tylko przykłady reklamowych potyczek rozgrywanych w mediach pomiędzy różnymi producentami. W latach 80. trwała np. walka między Atari a Intellivision o miano najlepszej konsoli do gier. Na przełomie lat 80. i 90. o ten rynek rywalizowały już Sega i Nintendo.

Jeśli znacie ciekawy spot, który wpisuje się w temat reklamowych potyczek, napiszcie do nas!