Większy popyt na płatne treści

Coraz więcej wydajemy na płatne treści w Internecie. To jednak początek wydatków, bo serwisy online dopiero startują z usługami typu premium. Celem twórców nowych, odpłatnych usług z pewnością będzie zdobycie większej ilości klientów wśród młodzieży, bo to właśnie ta grupa najwięcej wydaje w Sieci – wynika z raportu przeprowadzonego przez OPA oraz comScore.

W porównaniu z pierwszym półroczem 2002 w minionych sześciu miesiącach br. nastąpił 23% wzrost wydatków na płatne treści – wydano łącznie 748 mln USD. Statystyki są bardzo optymistyczne. Wydaje się, że internauci już przyzwyczaili się do tego, że za dodatkowe usługi internetowe muszą zapłacić. Najchętniej wciąż płacą młodzi ludzie. Z badań OPA wynika, że połowa tych, którzy korzystają z płatnych usług, pochodzi z domostw, gdzie mieszkają ludzie w wieku od 25 do 44 lat. Jedna czwarta korzystających z usług premium ma dochody rzędu 100 tys. USD.

Bardzo ciekawym spostrzeżeniem jest również fakt, że prawie dwie trzecie

Większy popyt na płatne treści

Coroczne wydatki na dostęp do treści

spośród tych, którzy płacą za internetowe treści, ma szerokopasmowy dostęp do Internetu. Posiadacze szybkiego łącza automatycznie spędzają więcej czasu w Sieci. Ci, którzy korzystają z płatnych treści online statystycznie przeglądają w miesiącu dwa razy tyle stron internetowych co zwykli użytkownicy. Jak podaje OPA, klienci płatnych serwisów spędzili w Sieci więcej niż 13 tys. minut w pierwszym kwartale tego roku i odwiedzili więcej niż 11 tys. stron internetowych.

”Internet jako medium dojrzewa, a jego użytkownicy coraz bardziej oswajają się z odpłatnymi treściami - powiedział dla News.com Michael Zimbalist, szef OPA - Najszybciej anektują nowe możliwości młodzi ludzie. Myślę, że jest to spowodowane tym, że młodzież wychowała się już z Internetem, to medium nie jest dla nich całkowitą nowością.”

Na co wydajemy?

Większy popyt na płatne treści

Płatne serwisy wg tematyki

Największy wzrost wydatków za treści online zanotowały serwisy typu randki. Ta kategoria łącznie z biznesem i inwestycjami oraz rozrywką obejmuje aż 65% całości kwoty, którą internauci w sumie przeznaczyli na dostęp do płatnych usług. Co ciekawe, w porównaniu z zeszłym rokiem wysokość sumy przeznaczonej na rozrywkę i serwisy związane z życiem codziennym, spadła o 7%. Autorzy raportu są jednak zdania, że to chwilowy spadek. Branża muzyczna dopiero teraz zaczyna kierować swoje usługi w stronę Internetu. Wraz ze wzrostem osób korzystających z szybkich łącz internetowych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przemysł filmowy również znajdzie swoje miejsce w Sieci, a internauci będą pobierać pliki filmowe równie chętnie jak muzyczne.

Jak płacą internauci?

Najpopularniejszą formą płatności za dostęp do treści jest wciąż abonament. 89% użytkowników płaci właśnie w ten sposób. Przez ostatnie 18 miesięcy nastąpił

Większy popyt na płatne treści

Udział serwisów w ogólnych przychodach

ogromny wzrost popularności mikropłatnościami (poniżej 5 USD). Z kolei jednorazowe wydatki rzędu od 5 USD do 50 USD stanowiły 68% przychodów z tytułu dostępu do treści w pierwszym kwartale br. i 70% w drugim kwartale br. W porównaniu z ostatnim kwartałem ubiegłego roku nastąpił 20% wzrost w płatnościach powyżej 50 USD.

Badania OPA wskazują również, że ostatni kwartał ubiegłego roku zanotował spadek w wysokości przychodów z tytułu płatnych usług. Natomiast sytuacja w kolejnych miesiącach przyniosła poprawę. Co również ciekawe, zwiększa się penetracja usług typu premium. W pierwszym kwartale zwiększyła się o 10,5%, a w drugim – o 10.9% w skali światowego rynku.