Wideo Polacy lubią, ale nie zapłacą

Z usług oferowanych przez serwisy wideo, telewizję internetową, wypożyczalnie wideo i kina internetowe skorzystał już niemal każdy polski internauta. Zdecydowana większość nie jest jednak skłonna płacić za te usługi.

Dzieci gibające się w takt muzyki reggae, przeklinający politycy czy reklamy w stylu disco. Tego tupu treści wideo podbijają sieć.

Dzieje się tak, ponieważ multimedia to dla internautów przede wszystkim relaks - wynika z raportu przygotowanego przez firmę badawczą Gemius. Stąd i duża popularność materiałów o charakterze muzycznym, humorystycznym i rozrywkowym.

W przypadku telewizji internetowej istotnym motywem korzystania jest również chęć bycia "na bieżąco", co przekłada się na popularność materiałów o charakterze informacyjnym (mało poważny przykład poniżej).

Najpopularniejsze serwisy wideo

Największą popularnością w Polskiej sieci cieszą się serwisy wideo, z którymi kontakt miało 94 proc. internautów. Zaś z telewizji internetowej skorzystał co drugi respondent.

W ciągu tego roku znacznie wzrosła liczba oglądających wideo w sieci. - "Wideo skuteczniej niż jakakolwiek inna forma przekazu sprzedaje idee, styl myślenia i życia, dobra konsumpcyjne. Za jego rosnącym sukcesem przemawia uniwersalny język, który rozumie niemal każdy odbiorca" - mówi Magdalena Wiktorska-Gąsiorowska, Senior Brand Manager w Gemius.

Jak płacić, to za internetowe kino

Zdecydowana większość polskich internautów nie jest skłonna płacić za interesujące ich materiały i brak reklam. Taką gotowość wyraził jedynie co piąty respondent. To ważna wskazówka dla podmiotów rynku internetowego oferujących w swych serwisach treści multimedialne.

"W serwisie OnetVOD opieramy się w większości na modelu AVOD, czyli na modelu reklamowym. W tym modelu, bezpłatnie dla użytkownika, udostępnianych jest prawie 90 procent wszystkich materiałów wideo. Testowaliśmy różne modele udostępniania treści i obecnie, po 10 miesiącach od startu serwisu, obserwujemy, że ten model jest dobrze odbierany przez użytkowników i staje się dominujący" - mówi Paweł Klimiuk, Rzecznik Prasowy Grupy Onet.pl. - Z drugiej strony, treści o charakterze premium, takie jak filmy pełnometrażowe czy amerykańskie seriale, dostępne są w modelu SVOD, czyli subskrypcyjnym, z którego również chętnie korzystają nasi użytkownicy. Nic dziwnego, bo w miesięcznym, wolnym od reklam pakiecie obejmującym wszystkie treści premium, godzina treści wideo kosztuje niecałe 15 groszy.

Największą gotowość do uiszczania opłat za interesujące materiały i brak reklam wyrazili użytkownicy internetowych kin i wypożyczalni wideo, najmniejszą - osoby korzystające z serwisów wideo.

Osoby powyżej 34. roku życia charakteryzują się największym potencjałem do płacenia choćby niewielkich kwot za interesujące ich materiały w telewizji internetowej. Najpopularniejszą formą płatności w przypadku wszystkich badanych serwisów i usług okazała się płatność sms.