Week of Life: stwórzmy fotobibliotekę ludzkości!

Twórcy Week of Life podkreślają, że nie jest najważniejsza jakość fotografii i kunszt rzemiosła, ale że liczy się osobista kreatywność oraz zdolność wyrażenia w dziewięciu zdjęciach dziennie treści i zawartości dnia. Chodzi o przekazanie za pośrednictwem fotografii, czy chodziło o dzień radosny, wesoły, smutny, tragiczny czy całkiem zwykły. Pamiętaj, że cała seria powinna w sposób maksymalny wyrażać Twoje odczucia w danym dniu, co odbywało się w Twoim wnętrzu... można to opisać różną jasnością zdjęć, kolorami, lecz także kompozycją oraz wyborem tematów. Wbrew pozorom nie jest to zadanie łatwe. Autorzy zdjęć mogą, acz nie muszą dodatkowo wzbogacać swoje "tygodnie" krótkim opisem słownym.

Fotografie umieszczone w serwisie przeglądać można posługując się kilkoma kryteriami - wg zawodu autora zdjęć, kraju z którego pochodzi, a także wybierając jedną z kategorii tematycznych. Dla zalogowanych użytkowników dostępna jest opcja oceny wybranych zdjęć oraz ich komentowania.

Adolf Zika, pomysłodawca i współtwórca Week of Life
<b>Czy Week of Life jest projektem komercyjnym, dokumentacyjnym czy artystycznym?</b>

Week of Life to przede wszystkim inicjatywa non-profit. Celem projektu jest stworzenie unikalnego archiwum dokumentującego życie na świecie bez zarabiania na tym pieniędzy. Środki uzyskane z reklam służyć będą do utrzymania i rozwoju projektu, na razie jednak gotowi jesteśmy prowadzić serwis z własnych finansów i samodzielnie pokrywać wszystkie koszty związane z funkcjonowaniem Week of Life.

Week of Life jest oczywiście pewnego rodzaju inicjatywą artystyczną, ale przede wszystkim to projekt dokumentacyjny. Naszą aspiracją jest stworzenie największej biblioteki fotografii w dziejach ludzkości. Chcemy umożliwić ludziom uczenie się i porównywanie swojego życia z codziennością innych osób uwiecznioną na zdjęciach - bez względu na odległość i miejsce. Naszym celem nie jest przyciągniecie ludzi do komputerów - wręcz przeciwnie, chcemy zachęcać i inspirować ich do wyjścia na zewnątrz i żyć pełnią życia. Oczywiście że artystyczny aspekt przedsięwzięcia jest ważny, ale ponad tym wszystkim znajduje się sposób w jaki ludzie połączą sztukę z dokumentacją własnej codzienności.

<b>Jaką rolę w projekcie odgrywa Olympus?</b>

Olympus jest partnerem w promocji projektu na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej (Czechy, Słowacja, Polska, Węgry, Rumunia) i w związku z tym korzysta z preferencyjnych warunków reklamowych.

<b>Czy fotografie umieszczane na Week of Life będą moderowane?</b>

Tak, działa specjalne kolegium redakcyjne, które odpowiedzialne jest za przegląd zdjęć umieszczanych w serwisie. Tydzień z fotografiami zawierającymi treści pornograficzne lub wymowę bardzo drastyczną - zgodnie z zasadami użytkowania naszego serwisu - będzie usuwany. Jeśli zaś zdjęcia, ze względu na swoją wymowę oraz cele dokumentacyjne, zawierać będą pewne elementy kontrowersyjne (np. nagość czy przemoc) to wówczas nie będą widoczne dla wszystkich, a jedynie dostępne dla użytkowników powyżej 18 roku życia. Nie chcemy stosować cenzury, ale będziemy chronić niepełnoletnich. Naszym celem jest stworzenie możliwości dokumentowania swego życia każdemu i jeśli to życie zawiera elementy wspomniane powyżej nie chcemy tej możliwości ograniczać i blokować.

<b>Jak zachęcać będziecie do przystąpienia do projektu i jak Week of Life będzie promowany w tak wielu krajach?</b>

Wierzymy, że uczestnicy projektu są najważniejszym i najskuteczniejszym narzędziem reklamy. Mamy nadzieję, że po wstępnej promocji, ludzie po prostu zaczną o projekcie rozmawiać i sami zechcą dzielić się z innymi własną fotograficzną dokumentacją życia. Nie będziemy stosować żadnej agresywnej formy reklamy, polegamy tu na "word of mouth".

Wierzymy, że również w Polsce znajdą się osoby zainteresowane przyłączeniem do projektu. Dla nich przygotowaliśmy polskojęzyczną wersję serwisu, która (obecnie jeszcze w trakcie uzupełnień) ostatecznie powinna być gotowa w ciągu najbliższych kilku dni.

<b>Czy Week of Life jest projektem wyłącznie internetowym? Czy chcecie wychodzić z nim również do świata offline?</b>

Planujemy co kwartał publikować magazyn "Week of Life", gdzie znajdą się najciekawsze zdjęcia z serwisu, artykuły, wywiady i fotoreportaże. Chcielibyśmy również wydać kalendarz, a w nim 56 różnych tygodni z całego świata, które wspólnie złożą się na cały rok. W naszych zamierzeniach jest także organizacja czasowych ekspozycji z fotografiami Week of Life, które zmieniane byłyby co jakiś okres. Tymi wszystkimi działaniami offlinowymi chcielibyśmy uczynić nasz projekt jak najbardziej namacalnym i widocznym oraz stworzyć aktualną bibliotekę fotografii dokumentującą życie na całym świecie i dookoła nas.

<b>Dziękuję za rozmowę</b>