Walki serwisów ekonomicznych ciąg dalszy

Innym dobrym przykładem ilustrującym niedorzeczność twierdzenia Onetu, jest następujący przykład: Gazeta Wyborcza zaczyna twierdzić, że ich dodatek "Wysokie Obroty" jest najpopularniejszym czasopismem na rynku prasy motoryzacyjnej, no bo przecież wychodzi w nakładzie ponad 400 tys. egzemplarzy.

2. Czy "Onet serwisy ekonomiczne" jest autonomiczną marką - podmiotem działającym na rynku, tak jak jest to w przypadku Money.pl czy też innych portali lub serwisów z kategorii biznes/finanse/prawo, grupa "Pozostałe witryny"? Lub inaczej, czy Onet jest portalem finansowym?

Mówimy tutaj o kategorii tematycznej, czyli tematu jakiego dotyczą witryny/serwisy, więc brand nie jest tutaj najistotniejszy, co nie zmienia faktu że Onet.pl Biznes jest osobnym brandem. Money.pl nie jest przedstawiane się jako "brand" tylko jako "centrum polskiego biznesu w internecie". Czy brand "Onet.pl Biznes" nie jest brandem, bo nie nazywa się "BUSSINES"? Proszę wejść na strony "Onet.pl Biznes" i zobaczyć, pod jakim brandem otwierają się wszystkie serwisy - waluty, podatki itp. - www.biznes.onet.pl.

Dodatkowo, jeżeli dobrze rozumiem, Pan Krawiec posługuje się tutaj "jakościową" oceną "Wysokich Obrotów" i stara się postawić tezę że nie jest to "tak bardzo motoryzacyjne" jak np. "Auto Świat". A dlaczego? Jak mogę się domyślić, bo nie czytają tego pasjonaci motoryzacji a tylko ludzie kupujący Gazetę Wyborczą. Takie jednak deprecjonowanie dodatku Agory nie ma odniesienia do naszej sytuacji, ponieważ serwisy Biznesowe Onetu specjaliści czytają częściej niż w przypadku wielu wortali. Oczywiście nie zmienia to faktu, że być może dodatek Wysokie Obroty może być najbardziej popularnym pismem o tematyce motoryzacja, bo może czyta go najwięcej ludzi.

Jeśli nie, to zadam pytanie retoryczne: Czy w związku z powyższym można porównywać części portali ogólnotematycznych, które nie działają jako brandy do portali tematycznych-specjalistycznych funkcjonujących jako niezależne podmioty i marki na rynku?

Jak pisałem wyżej, znacząca większość naszych serwisów biznesowych jest brandem "Onet.pl Biznes". (...)

Jeśli Onet stworzy nowy brand, wydzieli go z ogólnego biznesu, a następnie umieści go w kategorii biznes/finanse/prawo w kategorii "Pozostałe witryny", wówczas Money.pl będzie się z nim porównywało.

(...) Osobiście Onet nigdy nie miał z tym problemu, by nasze serwisy tematyczne były we wszystkich kategoriach i jednocześnie w portalach - niestety rynek (zarówno nasza konkurencja jak i sieci reklamowe) nie pozwolił na to, żeby w każdej niemal z nielicznymi wyjątkami kategorii Onet był na pierwszym miejscu - ale deklarujemy, że jesteśmy otwarci na taką propozycję.

Dodatkowo proponuję lekturę forum Internetstandard z początku roku 2004, w których Money.pl najpierw twierdziło, że nie będzie się porównywać z Onetem, bo nie mierzony jest niezależnym pomiarem (co mijało się z prawdą bo oba były mierzone Gemius Traffikiem); teraz, gdy wydawało się, że zaczniemy być porównywani, podnoszony jest argument "brandu", gdzie według naszych badań brand "Onet.pl Biznes" jest jednym z najważniejszych brandów na rynku internetowym w tej tematyce. Nie wiemy więc, czy kiedykolwiek Money.pl uzna nas za konkurenta tak jak my uznajemy ich.

Myślę, że problem leży tak jak to ujmuje powyższa wiadomość: "Na pewno jak zawsze, gdy nie wiadomo o co chodzi, chodzi również o pieniądze".

Uważam, że tak jest faktycznie, że problemem są pieniądze. Onet w pewnym momencie zorientował się, że portale tematyczne mają coraz większe znaczenie w budżetach reklamowych. I dlatego postanowił przystąpić do kontrataku, podejmując stosowne kroki, m.in. na początku roku zablokował nasze kampanie promocyjno - reklamowe realizowane u siebie. Do dziś strony Money.pl pomimo podjęcia wielokrotnych prób, nie są praktycznie indeksowane w Onecie.

Według Pana Krawca Money.pl powinien linkować w swoich serwisach do swojej konkurencji i to nie jest problem. W przypadku współpracy reklamowej (Money.pl był klientem Onetu) nie chodziło o budżety reklamowe, tylko o przychody z usług pośrednictwa w transakcjach. Money.pl jest naszą konkurencją - zgodnie z wszelkimi zasadami staramy się bronić swoich interesów i nie wysyłać na jego strony naszych użytkoników, którzy u nas mogą kupić usługę. Powód wyjaśniany był dla Money.pl(...).

Przypomnę, że podobny kryzys - wojna na argumenty - miała miejsca w sporze Onetu z sieciami reklamowymi, a konkretnie z Adnetem - czyli liderem tego rynku.

Tutaj trudno mi się odnieść, bo nie wiem co autor miał na myśli, posługując się tak ogónym stwierdzeniem.

Pozostaje nam poczekać na kolejny kontratakt Onetu na innego lidera z rynku portali tematycznych. :-)

Onet nikogo nie atakuje, tylko odpowiada na nieprawdziwe tezy stawiane na forum publicznym. Każdą wypowiedź Onetu traktuje się jako "atak na małe witryny", w takiej sytuacji trudno nam kiedykolwiek zabrać głos. To nie wina Onetu że cieszy się popularnością! Cieszymy się, że internauci korzystają z naszego portalu. Niestety chętniej szuka się sensacji jako tematu, bo to lepiej chwyta - czy informacja, że Onet jest największy kogoś ciekawi? Nie bardzo - ale że jest nowy lider w podkategorii kategorii witryn na literę "A" jak najbardziej. To przykre, ale czasami tak się dzieje. Nie będziemy więc podawać w tym miejscu informacji na temat innych witryn tematycznych, ale jak zawsze powtarzamy klientom - każdy powinien to sam sprawdzić zanim uwierzy, że witryna "lalki" jest o lalkach.

Reasumując - Money.pl jako portal tematyczny - finansowy - jest bezsprzecznie nr 1 w kategorii biznes/finanse/prawo w Polsce.

W odpowiedzi na pytanie o to, czy wszystkie treści zaliczne do wortalu Money.pl dotyczą zagadnień ekonomicznych, (przypomnijmy, że Money.pl ma też np. dział "motoryzacja"), Piotr Krawiec dodał:

W serwisie "Motoryzacja i finanse" publikowane są m.in.: ceny aut nowych i używanych, wyniki finansowe firm leasingujacych auta, raporty dotyczące rynku sprzedaży aut w Polsce, aktualności np. dot. inwestycji firm motoryzacyjnych w Europie, zmian w zarządach itd. jak również wiele innych informacji okołofinansowych i okołoekonomicznych. Z pewnością mogą również zdarzyć się informacje nie będące sensus stricte finansowymi lub ekonomicznymi. Nie popadajmy jednak w skrajności, bo równie dobrze można by kwestionować wszystkie wiadomości motoryzacyjne z sekcji biznesowych portali.

Proszę zwrócić uwagę, jakie serwisy wchodzą w skład motoryzacji na wortalu Money.pl. Twierdząc, że wśród informacji o kondycji finansowej firm leasingowych (to mniej więcej to samo co informacja w serwisie "Muzyka" ze Warner zarobił 50 mld $) - "mogą również zdarzyć się informacje nie będące sensus stricte finansowymi lub ekonomicznymi" nie bierzemy chyba pod uwagę, że 9 podserwisów w tym serwisie (www.moto.money.pl), dwa można zaliczyć do finansowej definicji - flota i aktualności - pozostałe to serwisy typowo ogłoszeniowe. W aktualnościach są dziś standardowe informacje, jak w każdym serwisie motoryzacyjnym + jedna tabelka w lewym dolnym rogu pokazująca obroty firm leasingowych.

Sam leasing jako instrument finansowy nie jest natomiast w kategorii motoryzacja tylko jest wydzielony z niej i zaliczany do "direct.money.pl" i nie ma tutaj wątpliwości, że powinien być traktowany jako finanse. Nie mogą być jednak traktowane jako finanse treści typu:http://moto.money.pl/autokomis/Aston_Martin_m.html - autokomis i ogłoszenia

Posłużę się wypowiedzią pana Krawca: "nie można popadać w paranoje" zgadzam się z tym - dlatego nie można zaliczać tematyki o wypuszczeniu nowego modelu samochodu (zapewne jakoś powiązanej z gospodarką) do kategorii ekonomia czy biznes, tak jak nie klasyfikujemy informacji, że nowa płyta muzyczna zarobiła milion dolarów, do kategorii biznes. W takim podejściu nie byłoby wcale żadnych kategorii tematycznych tylko pozostałaby jedna: "wiadomości i informacje" - przecież wszystko jest informacją... To samo oczywiście dotyczy nieruchomości, pracy czy biletów lotniczych.

Oglądalność całego portalu Money.pl w czerwcu wyniosła 757 451 użytkowników, bez uwzględnienia sekcji "Motoryzacja i finanse" byłoby to 710 724 użytkowników. Widać więc, że nie jest to istotny czynnik zwiększający oglądalność Money.pl.

Zródło: Megapanel, czerwiec

Onet.pl Biznes w czerwcu to 1 574 704 użytkowników bez uwzględnienia motoryzacji, ale też nieruchomości i biletów lotniczych. Bez uwzględnienia również prasy biznesowej z naszego Kiosku i katalogu kategorii "biznes", które często są przez klientów kupowane w pakietach biznesowych. Źródło: Megapanel PBI/Gemius, czerwiec 2005.

Niestety nie mamy informacji, jaką w sumie oglądalności mają wszystkie nie związane z finansami serwisy w Money.pl. Jest to więc informacja niepełna, niepodawana przez wortal - nie należy się tutaj skupiać na samej motoryzacji tylko na wszystkich kategoriach. W przypadku Onetu, jeżeli przyjmiemy definicje podawane przez Money.pl za poprawne, to Onet powinien do swojej oglądalności biznesu doliczyć PKT, motoryzację, nieruchomości no i bilety lotnicze jako odpowiednik tylko serwisów na Money.pl, a tak naprawdę kierowani tą filozofią powinniśmy dodać jeszcze muzykę, film i wiele innych serwisów - takie działania skończyły by się tym, że cały niemal Onet należałby do kategorii Biznes i Finanse, i tłumaczyliśmy się że pozostałe rzeczy są przecież "okołobiznesowe" i zdarzają się "sporadycznie". Onet jednak tak nie robi - oglądalności naszych kategorii tematycznych są liczone w oparciu o czyste serwisy finansowe i bez dodawania kolejnych z innych dziedzin posiadamy więcej użytkowników niż inne portale czy wortale - ale czy można za to nas winić?

Od czasu pojawienia się badań dla całego rynku upadło wiele mitów. Mity o wielkich oglądalnościach niektórych witryn, mity o lepszych dopasowaniach i lepszych użytkownikach mniejszych witryn. Teraz wystarczy sprawdzić jakie jest "affinity index" posiada każda witryna w określonej grupie celowej. Ilu znajduje się specjalistów na każdych stu użytkowników, czy i jaki jest profil wiekowy witryny czytelników i porównać je z kategorią Biznes na Onecie. W zdecydowanej większości takich zestawien Onet ma lepsze dopasowanie jak nie na poziomie ogromnych agregatów, to na poziomie pojedynczych podserwisów, których oglądalność jest większa niż całych wortali.

Ranking serwisów ekonomicznych przygotowany przez Gemius S.A.