Walki serwisów ekonomicznych ciąg dalszy

Wydawałoby się, że nie ma już o co kruszyć kopii. Gemius przesłał wyniki badań Megapanel dotyczących serwisów ekonomicznych, które ustawiały kolejność wszystkich czułych na swym punkcie podmiotów. Udało się nam nawet ustalić, jakie podserwisy wchodzą w skład tzw. serwisów ekonomicznych na największych portalach. Kolejna publikacja Gazety Bankowej burzy błogi spokój.

Być może problem leży nie tam, gdzie go dotychczas widzieliśmy. Być może Money.pl, twierdząc, że jest portalem finansowym nr 1 w Polsce ma na myśli fakt, że w internecie nie ma innego tak dużego samodzielnego wortalu ekonomicznego. Jeśli bowiem spojrzeć na wyniki Gemiusa, widać wyraźnie, że gdy wykluczymy serwisy ekonomiczne największych portali - Onetu i Wirtualnej Polski, Money.pl zostanie liderem.

Pytanie tylko, dlaczego mielibyśmy dokonywać takiego wykluczenia. Ostatecznie tematyka serwisów ekonomicznych jak Money.pl i Bankier.pl pokrywa się z tematyką serwisów ekonomicznych portali. Może mógłby nas przekonać fakt, że na np. Money.pl ludzie wchodzą celowo, by poczytać teksty o - dajmy na to - kredytach mieszkaniowych, natomiast na Onecie wchodzą zwabieni tytułem ze strony głównej? Nie wiem. Ostatecznie i tu i tam czytają o kredytach.

Radosław Kucko tłumaczy, że podziałów można dokonywać według klucza tematycznego lub też funkcjonalnego. Oczywiście dla Onetu najkorzystniejsze jest przyjęcie kryterium tematyki. Nie ma czegoś takiego jak podział na portale i wortale gdy rozmawiamy o tematyce, nie ma podziałów na witryny zaczynające się na A i witryny na D. Jeżeli przyjmujemy kryterium "tematyki" to do takiego kryterium wchodzą wszystkie witryny posiadające taką tematykę - inny podziału jest mieszaniem dwóch kryteriów - tematycznego i funkcjonalnego - wyjaśnia .

Załóżmy więc, że kierując się kryterium tematyki przyjęliśmy do wiadomości, że w rankingu serwisów ekonomicznych prowadzą Onet i WP. Gazeta Bankowa dowodzi jednak, że w tym zestawieniu pominięto dwóch gigantów: NBPortal.pl oraz Waluty.com.pl. Wyniki tych serwisów łatwo sprawdzić dysponując danymi z badań Megapanel PBI/Gemius. Wbrew informacjom podawanych przez autora tekstu "Internetowy Dawid i Goliat" ten pierwszy wcale nie odwiedza ponad milion użytkowników. Waluty.com.pl również. Oba wortale w kwietniu i maju odwiedziło po kilkadziesiąt tysięcy użytkowników. I temu wynikowi nie pomoże fakt obsypania NBPortal.pl nagrodami. Statystyki są nieubłagane.

Można przypuszczać, że znaczenie specjalistycznych serwisów będzie w Polsce rosło. Niewykluczone, że kosztem portali, które w zasadzie całość prezentowanych materiałów czerpią z zewnętrznych źródeł. Bardzo łatwo sobie wyobrazić, że ich dostawcy zechcą pewnego dnia się usamodzielnić. Strategia agregacji treści obecnie się sprawdza, ale może też przegrać z technologią RSS. Użytkownik sam będzie wybierał źródła, z których zechce otrzymywać wiadomości i taki pośrednik jak portal horyzontalny nie będzie mu potrzebny.

Tymczasem Onet.pl zastanawia się, dlaczego kolejny tekst Gazety Bankowej podważa wiarygodność badań Megapanel. Podobne myśli chodzą zapewne po głowach zespołu Gemiusa. Skoro podtykane pod oczy tabele nie przekonały wszystkich, być może chodzi o złą wolę autora - nieoficjalnie sugeruje Radosław Kucko. A może chodzi o zrozumiałą skądinąd irytację przedstawicieli specjalistycznych witryn, kórych drażni pewność siebie lidera rynku? Na pewno jak zawsze, gdy nie wiadomo o co chodzi, chodzi również o pieniądze. Radosław Kucko przypomina, że przychody z reklam tylko serwisów biznesowych Onetu są porównywalne z przychodami całych wortali. W przypadku Onetu to kilka milionów złotych rocznie i rosną one o kilkadziesiąt procent rok w rok, szybciej, niż przychody z innego typu serwisów.

____________________________________________________________________________

Poniżej prezentujemy polemikę między Piotrem Krawcem z Money.pl, a Radosławem Kucko z Onet.pl. Kontrargumenty przedstawiciela Onetu wyróżniamy na czerwono, by ułatwić śledzenie kolejnych wątków.

Aktualizacja: 25 sierpnia 2005 23:31

Dodaliśmy - wyróżnione na czerwono - kontrargumenty Radosława Kucki z Onet.pl.

Aktualizacja: 25 sierpnia 2005 13:56

W ramce pod tekstem dodaliśmy argumenty przedstawione przez rzecznika wortalu Money.pl.