WAN: nie dla reklamowego porozumienia Google i Yahoo!

Do amerykańskich reklamodawców sprzeciwiających się współpracy Google i Yahoo! dołączają wydawcy prasy zrzeszeni w World Association of Newspapers.

World Association of Newspapers (WAN) wystosowało pisma do amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości, kanadyjskiego urzędu antymonopolowego oraz do Komisji Europejskiej, w których domaga się zablokowania współpracy w zakresie reklamy internetowej Google i Yahoo!

Konkurencja w zakresie reklamy internetowej pomiędzy Google i Yahoo! jest niezbędna - wg WAN - do prawidłowego funkcjowania rynku. Swoje postulaty WAN argumentuje ryzykiem znacznego osłabienia konkurencji i tym samym koniecznością zwiększenia cen usług związanych z reklamą internetową. Rezultatem porozumienia może być więc zmniejszenie zysków oraz prawdopodobnie jeszcze większa zależność od Google. WAN zwróciło również uwagę na fakt, iż mimo zapewnień Google i Yahoo!, reklamowy pakt internetowych gigantów obejmie nie tylko Amerykę Północną, ale dotyczyć może także prasy europejskiej.

Niedawno podobny sprzeciw sformułowany został przez Association of National Advertisers (ANA). Stowarzyszenie ponad 400 reklamodawców reprezentujące m. in. Procter & Gamble i General Motors skierowało do antymonopolowego wydziału Departamentu Sprawiedliwości w Stanach Zjednoczonych apel o zablokowanie współpracy pomiędzy Google i Yahoo! w zakresie reklamy internetowej. Po sfinalizowaniu partnerstwa, sojusz Google-Yahoo będzie kontrolować ok. 90% rynku reklamy w wyszukiwarkach - argumentowano we wniosku, zwracając uwagę na ogromną koncentrację siły, która całkowicie zniszczyć może konkurencję i przyczynić się do ostatecznego wzrostu cen reklamy w wyszukiwarkach.

Przypomnijmy, iż do podpisania porozumienia pomiędzy Google i Yahoo!, które zawarto na okres czterech lat z możliwością przedłużenia na kolejne sześć, doszło na początku czerwca br. Współpraca rozpocząć ma się w październiku.

Źródło: http://www.wan-press.org