WAN: nie dla reklamowego porozumienia Google i Yahoo!

Do amerykańskich reklamodawców sprzeciwiających się współpracy Google i Yahoo! dołączają wydawcy prasy zrzeszeni w World Association of Newspapers.

World Association of Newspapers (WAN) wystosowało pisma do amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości, kanadyjskiego urzędu antymonopolowego oraz do Komisji Europejskiej, w których domaga się zablokowania współpracy w zakresie reklamy internetowej Google i Yahoo!

Konkurencja w zakresie reklamy internetowej pomiędzy Google i Yahoo! jest niezbędna - wg WAN - do prawidłowego funkcjowania rynku. Swoje postulaty WAN argumentuje ryzykiem znacznego osłabienia konkurencji i tym samym koniecznością zwiększenia cen usług związanych z reklamą internetową. Rezultatem porozumienia może być więc zmniejszenie zysków oraz prawdopodobnie jeszcze większa zależność od Google. WAN zwróciło również uwagę na fakt, iż mimo zapewnień Google i Yahoo!, reklamowy pakt internetowych gigantów obejmie nie tylko Amerykę Północną, ale dotyczyć może także prasy europejskiej.

Zobacz również:

Niedawno podobny sprzeciw sformułowany został przez Association of National Advertisers (ANA). Stowarzyszenie ponad 400 reklamodawców reprezentujące m. in. Procter & Gamble i General Motors skierowało do antymonopolowego wydziału Departamentu Sprawiedliwości w Stanach Zjednoczonych apel o zablokowanie współpracy pomiędzy Google i Yahoo! w zakresie reklamy internetowej. Po sfinalizowaniu partnerstwa, sojusz Google-Yahoo będzie kontrolować ok. 90% rynku reklamy w wyszukiwarkach - argumentowano we wniosku, zwracając uwagę na ogromną koncentrację siły, która całkowicie zniszczyć może konkurencję i przyczynić się do ostatecznego wzrostu cen reklamy w wyszukiwarkach.

Przypomnijmy, iż do podpisania porozumienia pomiędzy Google i Yahoo!, które zawarto na okres czterech lat z możliwością przedłużenia na kolejne sześć, doszło na początku czerwca br. Współpraca rozpocząć ma się w październiku.

Źródło: http://www.wan-press.org