VoIP nie VoIP, byle taniej

Inotel - dostawca usług telefonii internetowej odkrył, że większość jego klientów nie wie, że korzystają z telefonii IP. Tymczasem już za dwa lata telefonia ta w połowie małych i średnich przedsiębiorstw zastąpić ma klasyczną telefonię.

- To paradoks, ale największa grupa naszych klientów nie zdaje sobie sprawy z tego, że korzysta z VoIP. Najczęściej znajdują się oni w zasięgu działania współpracujących z nami dostawców internetu i po prostu kupują od nich telefon. Potem podłączają tradycyjny aparat do gniazdka telefonicznego i zaczynają płacić wielokrotnie niższe rachunki. O tym, że to VoIP nie wiedzą i wcale ich to nie interesuje. Ważne jest to, że jakość rozmów jest taka sama, a rachunki dużo niższe niż u tradycyjnych operatorów - mówi Jakub Dwernicki, prezes zarządu Inotel SA.

VoIP czyli ...

VoIP to skrót od angielskich słów Voice over Internet Protocol. VoIP to technologia umożliwiająca przesyłanie dźwięku za pomocą łączy internetowych lub dedykowanych sieci wykorzystujących protokół IP. VoIP zwany jest często telefonią internetową.

Obecnie w oparciu o platformę Inotel swoje usługi telekomunikacyjne oferuje ponad 80 dostawców internetu i sieci telewizji kablowych. Sprzedają oni telefon pod własną marką i w oparciu o samodzielnie prowadzoną politykę cenową. W ich zasięgu znajduje około miliona gospodarstw domowych. Ilość rozmów wydzwanianych miesięcznie przez klientów Inotela w sierpniu przekroczyła 3 miliony minut na miesiąc i nadal rośnie w tempie 30 proc. na miesiąc.

Jak wynika z raportu Synergy Research Group, na który powołuje się Inotel, Polska jest jednym z przodujących państw w Europie pod względem dynamiki rozwoju telefonii IP. Według analityków do 2008 roku w Europie Środkowej 50 proc. małych i średnich przedsiębiorstw korzystać będzie z technologii IP zamiast klasycznej telefonii.

***

Więcej: Ekspansja VoIP w Europie Środkowo-Wschodniej