Używane buty Reeboka

Aukcja.com, prowadzona przez Easy Net (twórcę wirtualnych sklepów EMPiK i Smyk), także znajduje się w czołówce tego typu polskich serwisów. I wśród jej korporacyjnych klientów są także firmy z górnej półki - Optimus, NTT Systems, Warner Bros. i Zibi, dystrybutor wyrobów Casio. Nowe aukcje internetowe także zaczynają od poszukiwania partnerów korporacyjnych. Austriacka Onetwosold, która działalność w Polsce rozpoczęła w październiku ub.r., jako pierwszego klienta pozyskała austriackie linie lotnicze. Eurobazar.pl również postawił na firmy. W jego przypadku zawarto nawet porozumienie z serwisem ogłoszeniowym Trader.pl, który ma się zajmować rynkiem detalicznym, odstępując klientów korporacyjnych Eurobazarowi.

Użytkownicy korporacyjni mogą stać się źródłem poważnych dochodów dla aukcji. Choć na razie ich udział w obrotach stanowi niewielką część, to i tak jest liczony w co najmniej setkach tysięcy złotych miesięcznie w odniesieniu do poszczególnych serwisów.

Miesięczne obroty Allegro w listopadzie ub.r. wyniosły 6,8 mln zł, z tego na firmy przypadło co najmniej 1,02 mln zł. W przypadku Aukcji.com wartości te wyniosły odpowiednio: 0,8 i 0,24 mln zł. Allegro na razie nie pobiera marży od uczestników. Jednak już w I kwartale 2001 r. planuje stosować tę formę rozliczeń z użytkownikami.

Jej wysokości nie jest obecnie znana, choć mówi się, że może to stanowić 1-5% wartości transakcji. Serwis miesięcznie będzie mieć co najmniej 10-50 tys. zł przychodu z tytułu opłat wnoszonych tylko przez klientów korporacyjnych.

Onetwosold od początku zapowiada, że zamierza zarabiać na firmach sprzedających, nie pobierając opłat od klientów indywidualnych. Firmy zaś, oprócz prawie darmowego marketingu, otrzymują dobry sposób na sprzedaż towarów, które zalegają sklepowe półki.

Tymczasem firmy postanowiły wejść na rynek aukcji nie tylko jako bierni uczestnicy. W grudniu ub.r. rozpoczęła działalność eMarketplace - aukcja zorganizowana przez Optimus i BRE Bank. Ma ona docelowo stać się elektroniczną platformą zleceń i transakcji na rynku B2B. Na świecie działa już ponad 1,5 tys. takich serwisów, z czego ponad 80% przygotowały firmy amerykańskie. Forrester Research przewiduje, że za 4 lata obrót wirtualnych targów wyniesie

1,4 bln USD.

Zachodnie aukcje są bardziej skłonne do podzielenia między sobą rynków B2B, B2C i C2C. EBay.com - największa na świecie aukcja - już wprowadziła dział dla firm poprzez aukcje sprzętu biurowego i podjęła współpracę z producentami m.in. General Motors i Walt Disney.