Urok rzeczywistości

Cena akcji witryny Amazon wzrosła o 25%, po tym, jak pojawiły się nieoficjalne informacje, że zawrze ona strategiczny sojusz z największą handlową siecią detaliczną na świecie Wal-Mart.

Doniesienia takowe pojawiły się w The Sunday Times i zaraz po ich opublikowaniu cena akcji Amazona skoczyła o 2,94 USD, do 12,94 USD. Witryna handlowa miałaby być dostawcą internetowych rozwiązań dla Wal-Martu, który obok tradycyjnej sieci placówek handlowych prowadzi sprzedaż przez Internet (Walmart.com należy obok Amazona do piątki najpopularniejszych sklepów internetowych w USA). W zamian za to jego towary znalazłyby się w sklepach Wal-Mart na całym świecie i Amazon miałby udział w dochodach z ich sprzedaży.

Zdaniem dziennikarzy The Sunday Times decyzja o podjęciu współpracy zostanie ogłoszona w ciągu 6 tygodni, ale nie ma mowy o zakupie udziałów w Amazonie przez Wal-Mart.

Wartość sprzedaży sieci Wal-Mart Stores w roku obrachunkowym, który zakończył się 31 stycznia 2001, wyniosła 191 mld USD, a wielkość zysku netto 6,3 mld USD. W porównaniu do poprzedniego roku zysk wzrósł o 17%. Amazon natomiast poniósł w ub.r. kilkaset milionów dolarów strat (94 mln USD w IV kw. 2000 r.)