Urlop e-konsumenta

Jeśli wakacje - to w egipskim kurorcie nad Morzem Czerwonym, we dwójkę; będzie poza tym duża szansa spotkać kogoś z Warszawy. Travelplanet.pl, jeden z dwóch głównych wortali turystycznych na naszym rynku, przedstawił raport na temat cech charakterystycznych dla internetowych klientów, którzy przez Internet kupują zagraniczne wyjazdy wakacyjne.

Raport został stworzony na podstawie informacji o użytkownikach Internetu, którzy kupili wycieczkę za pośrednictwem serwisu Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polski (Travelplanet.pl od 2002 obsługuje moduły turystycznego e-commerce WP). Analizą objęto 1972 osoby, które zarezerwowały wycieczkę od połowy 2001 do końca 2002 roku. Prezentowane dane zostały uśrednione i nie uwzględniają sezonowości.

Ponad 40% dokonujących zakupu za pośrednictwem Internetu pochodzi spoza największych ośrodków miejskich. Najwięcej wycieczek kupiono z Warszawy - 31% wszystkich wycieczek z Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polski, 10% - z Wrocławia (siedziba Travelplanet.pl), 5,4% - z Krakowa, 2,3% - z Poznania, 2,2% - z Łodzi, 2% - z Gdańsk, 1,6% - Gdynia, 1,5% - Szczecin, 1,1% - Katowice. Pozostałe 43% wycieczek kupiono łącząc się spoza wymienionych miast.

Zamawiają przeważnie mężczyźni - ok. 60% zamówień. Najczęściej wybieranym sposobem płatności jest przelew. Kartą kredytową płaciło niespełna 19%, choć średnia cena rezerwacji wyniosła 4,2 tys. zł. 56% rezerwacji dotyczyło wyjazdu tygodniowego, 41% - 2-tygodniowego, a tylko 2,08% - innych opcji. Dwie trzecie wykupionych wyjazdów były to wyjazdy dwuosobowe; 6% rezerwowało samotny wyjazd, 15,6% - dla trzech osób, a 12% - dla 4 lub więcej osób.

Najchętniej odwiedzanymi przez klientów Travelplanet krajami są Grecja (29% kupionych wycieczek), w szczególności wyspy Kreta i Rodos, Egipt (23,8%), Hiszpania (10%) , Turcja (7%), Cypr (3,9%), Włochy -3,8%, Tunezja - 3,7%, Austria - 3,3%. Gdzie konkretnie była duża szansa spotkać rodaków? Najmniej oryginalni w wyborze miejsca wypoczynku okazali się ci, którzy pojechali do jednej z dwu egipskich miejscowości: Hurghady oraz Sharm el Sheikh, do których wykupiono łącznie jedną czwartą wszystkich ofert na Travelplanet.pl oraz WP. Ponadto m.in. 9,5% zakupionych ofert dotyczyło Krety, 5,6% - tureckiej Alanyi, 4% - Rodos, "perły Sahelu", Soussy - 2,14%, kanaryjskiego "kontynentu w miniaturze" - 1,7%, podobnie jak Larnaki, a 1,6% - Halkidiki.