Upadek Ask.com: wykrusza się konkurencja dla Google'a

Z utrzymywania własnej wyszukiwarki internetowej rezygnuje firma Ask.com. Zamiast tego firma będzie koncentrować się na rozwoju uruchomionej w połowie roku usług Q&A. Ze zmianą modelu biznesowego wiązać będzie się również restrukturyzacja firmy.

Według przedstawicieli firmy planowana jest też konsolidacja oddziałów firmy i zmniejszenie zespołów badawczo-rozwojowych. Redukcje dotyczyć będą przede wszystkim zespołów inżynierskich dotychczas specjalizujących się w utrzymaniu i rozwoju wyszukiwarki Ask.com. Obejmą oddziały firmy w Nowym Jorku oraz chińskim Hangzhou. Firma na rozwój swojej wyszukiwarki wydała 2 mld USD! Nie udało się jej mimo to wygrać konkurencji z Google.

Zgodnie z zapowiedziami kalifornijska firma będzie korzystać z mechanizmów wyszukiwania innego producenta. Nie ujawniono jednak żadnych informacji na temat wyboru konkretnego dostawcy. W branży mówi się jednak, ze Ask.com zechce skorzystać z mechanizmów Google. Z ostatnich analiz firmy comScore wynika, że wyszukiwarka Ask.com zajmuje czwartą pozycję pod względem popularności wśród amerykańskich internautów. Pierwsze trzy pozycje zajęły odpowiednio wyszukiwarki: Google, Yahoo i Bing. Na tym rynku relatywnie wysokie miejsce wyszukiwarki Ask.com nie oznacza jednak wysokiego udziału rynkowego. Według analityków comScore we wrześniu za pośrednictwem tej wyszukiwarki zrealizowano tylko 3,7 proc. spośród wszystkich zapytań z terytorium Stanów Zjednoczonych. Dla porównania w tym samym regionie udział rynkowy Google jest szacowany na ok. 66,1 proc.

Zdaniem analityków zmiana modelu biznesowego firmy Ask.com nie jest zaskoczeniem. Spadającej popularności wyszukiwarki rozwijanej przez kalifornijską firmę towarzyszy stopniowy wzrost zainteresowania usługą Q&A. Usługa oficjalnie uruchomiona pod koniec lipca br. opiera się na wyszukiwaniu odpowiedzi na pytania zadawane w języku naturalnym. Odpowiedzi bazują m.in. na wiedzy niezależnych ekspertów oraz osób wyłonionych ze społeczności użytkowników serwisów Ask.com.

Czytaj też:

Microsoft przenosi Live Labs do zespołu Binga

Czy Internet jest dobrym źródłem informacji?

Yahoo zarabia na współpracy reklamowej z firmą Microsoft