UPC a sprawa polska

UPC, oferująca usługi dostępu do telefonii, telewizji i Internetu, poinformowała, że rezygnuje ze współpracy z amerykańskim providerem Excite@Home. UPC jest także obecne w Polsce.

Wspólny projekt pod nazwą Excite Chello dotyczył zaoferowania przez należącego do United Pan-Europe Communications providera Chello i największego amerykańskiego ISP Excite@Home szerokopasmowego dostępu do Internetu za pośrednictwem sieci telewizji kablowej. Usługa miała być oferowana przede wszystkim w Europie. Ambitne plany zakładały objęcie nią 300 tys. klientów.

Rynek nie zareagował pozytywnie na ogłoszenie tych planów w lipcu tego roku: akcje UPC straciły od tego czasu 61% wartości a Excite@Home 70% wartość. Analitycy przewidywali, że projekt będzie bardzo kosztowny, a nie było żadnej pewności co do przyszłych zysków. Rzeczywiście, UPC ponosi w ostatnim czasie straty finansowe, spowodowane realizowaniem projektu Excite Chello w Europie. Świat finansowy był w związku z tym sceptycznie do niego nastawiony, i prawdopodobnie trudności z pozyskaniem funduszy na realizację projektu zmusiły organizatorów do rezygnacji z niego (choć oficjalne komunikaty o tym nie wspominają).

W Polsce UPC operuje za pośrednictwem spółki UPC Telewizja Kablowa. Firma ta dostarcza już teraz telewizję kablową (przez sieć przejętej Polskiej Telewizji Kablowej) i od pewnego czasu zapowiada wprowadzenie usług szerokopasmowego dostępu do Internetu pod szyldem Chello. Na pytanie, czy opisywane wydarzenia wpłyną w jakikolwiek sposób na usługi ISP wdrażanie przez UPCw Polsce, Dorota Zawadzka, rzecznik UPC TK, powiedziała nam: „Nie powinno mieć to żadnego wpływu. Nasz projekt dostarczania w Internetu w Polsce nie zmienił się z tego powodu”.