Tytuły z offline przyciągają online

Internetowe wersje markowych tytułów prasowych prezentujące bieżące wiadomości cieszą się sporym powodzeniem w Ameryce. Przeprowadzone w USA badania wykazuja, że 26,2% odwiedzających takie witryny użytkowników trafiło do nich przez odnośnik znajdujący się na innej stronie z informacjami, a prawie co piąty - z wyszukiwarki. Aktualności to towar z piątego miejsca najbardziej poszukiwanych w internecie.

Analizy Hitwise wskazują, że 9% gości serwisy aktualnościowe pozyskują dzięki odnośnikom zamieszczanym na witrynach o rozrywkowym charakterze. Ponad 7,2% wejść takie serwisy zawdzięczają linkom w poczcie elektronicznej.

Co ciekawe, internetowe odpowiedniki lokalnych dzienników przyciągają użytkowników spoza lokalnej społeczności. Aż 72,2% czytelników New York Times to osoby spoza Nowego Jorku, 68,6% gości serwisu Washington Post wcale nie mieszka w Wirginii czy Maryland.

Skądinąd wiadomo, że sam internet jest najlepszym źródłem informacji zdaniem osób w wieku 18-24 lat. Według badań JupiterResearch w ciągu ostatnich lat o 35% wzrosła liczba osób, które na pierwszym miejscu stawiają informacyjne serwisy online jako główne źródło informacji.

Większość respondentów w badaniu Carnegie Corporation, poproszona o porównanie wiadomości obecnych w internecie do tych w tradycyjnych dziennikach, te pierwsze uznała za zdecydowanie bardziej aktualne, bardziej dostępne oraz bardziej rozrywkowe. Równocześnie nieco łatwiejsze w użyciu i niosące nieco więcej treści informacyjnych. W jednym gazety wciąż prowadzą: są uważane za bardziej wiarygodne.

Według raportu Carnegie Corporation trend utraty czytelników przez papierowe wersje dzienników na korzyść ich wersji internetowych ma się umacniać. Z wypowiedzi przebadanych osób wynika, że w ciągu najbliższych trzech lat aż 44% z nich częściej będzie korzystać z internetu a jedynie 5% rzadziej, podczas gdy z prasy codziennej rzadziej planuje korzystać 17% respondentów, a 25% częściej. Analitycy Carnegie Corporation przewidują, że czytelnictwo prasy nawet jeśli w najbliższych latach nie będzie spadać, to na pewno nie wzrośnie.

Już teraz, według Audit Bureau of Circulations (ABC) sprzedaż dzienników dla całej Ameryki spadła średnio o 1,9% w przeciągu sześciu miesięcy. Choć dla kilku tytułów sprzedaż wzrosła, to o zaledwie dziesiętne procenta. New York Times zyskał 0,24%, USA Today 0,05%.