Tygodniowe rankingi popularności witryn w Polsce
- Anna Meller,
- 26.04.2006, godz. 11:55
Polskie Badania Internetu wspólnie z firmą Gemius opublikowały siedmiodniowe zestawienia oglądalności witryn biorących udział w badaniu megapanel. Tydzień po tygodniu możemy prześledzić, jak zmieniał się zasięg, odsłony czy liczba użytkowników na poszczególnych serwisach. Z rankingów widać też dokładnie, jak zmieniał się dystants między witrynami w walce o pierwsze miejsce w megapanelu.
Pierwszy tydzień
Już w pierwszym tygodniu lutego br. Google wysunęło się na prowadzenie w zestawieniu megapanelowym, przewyższając Onet w liczbie użytkowników o ponad 80 tys. Wirtualna Polska została nieco w tyle - od drugiej pozycji dzieliło ją ok. 1,22 mln użytkowników.
W pierwszej dziesiątce, tradycyjnie, upasowały się pozostałe duże portale: Interia, o2.pl oraz Gazeta.pl. Tradycyjnie też w czołówce pojawiło się Allegro.pl.
Pierwsze top 10 w pierwszotygodniowym zestawieniu z lutego br. zamknęła Wikipedia z zasięgiem 14,4%. Nieco większy zasięg miała witryna Microsoftu oraz Orange.
Pozostali operatorzy wylądowali już w drugiej 10-tce: Plus GSM tym razem przed Erą.
Drugą dziesiatkę zamknął serwis ilove.pl.
Kolejność podmiotów w zestawieniu witryn o największej ilości odsłon była już nieco odmienna. Pierwsze miejsce przypadło Onetowi, drugie Allegro, a dopiero trzecie Google.
Dużą ilość dosłon wygenerował też serwis Grono.net, którego nie ma w zestawieniu top 20 pod względem zasięgu.
Top 10 zamknął serwis eplus.pl.
W pierwszym tygodniu lutego br. Gadu Gadu miało ponad 4,23 mln użytkowników. Tlen cieszył się liczbą 641 tys. real users a Spik - 74 tys.
Drugi tydzień
Przyrosła liczba użytkowników na witrynach. Google odwiedziło o ponad 130 tys. internautów więcej, Onet podobnie - 120 tys. real users. Wzrosty zanotowały również pozostałe portale.
Wikipedia przesunęła się o jedno oczko w górę, plasując się na 9 miejscu. Spadła za to liczba użytkowników na witrynie Orange - serwis stracił ok. 150 tys. użytkowników.
Neostrada utrzymała swoją jedenastą pozycję.
W pierwszej dwudziestce zestawienia pojawiła się nowa witryna - Maxior.pl. PKO BP spadło na ostatnią pozycję w top 20.
W drugim tygodniu lutego br. wzrosła również liczba odsłon. W samej pierwszej trójce Onetowi przybyło ok. 8 mln, Allegro - 3 mln, Google - 4 mln.
W zestawieniu top 10 pod względem osłon nie doszło do większych przetasowań. W drugim tygodniu jedynie Gazeta spadła z 7 na 8 miejsce.
Trudno spodziewać się przetasowań w rankingu komunikatorów. Jedyne zmiany dotyczą liczby użytkowników i czasu korzystania. W drugim tygodniu Gadu Gadu przybyło ok. 100 tys. użytkowników. Wydłużył się też czas korzystania - do prawie 2,5 godz.
Liczba użytkowników komunikatora o2.pl prawie się nie zmieniła, podobnie z czasem korzysystania z Tlenu.
Trzeci tydzień
W kolejnym tygodniowym zestawieniu nie znajdziemy wielkich przełomów. Dystans między Onetem a Google się mniejszył, wciąż jednak pozwalając witrynie wyszukiwarki utrzymać pozycję lidera.
Ogólnie rzecz biorąc, liczba użytkowników niewiele się zmienia w stosunku do poprzedniego tygodnia. Wartości real users portali mają jedynie niewielkie wahnięcia bądź w górę bądź w dół.
Podobnie z miejscami w rankingu. W trzecim tygodniu nie znajdziemy przetasowań.
Co innego jeżeli chodzi o ranking pod względem odsłon. Okazuje się, że trzeci tydzień był wyjątkowo dobry dla Allegro - serwis aukcyjny przesunął się w zestawieniu na pierwsze miejsce z liczbą ponad 541 mln odsłon.
Najwięcej czasu w trzecim tygodniu lutego użytkownicy spędzili na eplus.pl - prawie 3 godziny. Najmniej na Gazecie - ponad pół godziny.
Niewiele zmieniło się też w zestawieniu komunikatorów. Liczba użytkowników delikatnie wzrosła.
Użytkownicy najwięcej czasu spędzili na komunikatorze Spik - prawie 4 godziny. Zmniejszył się czas korzystania z Gadu Gadu - do niecałej 1,5 godziny.
Czwarty tydzień
Czwarty tydzień przyniósł ciekawe zmiany. Otóż na prowadzeniu pod względem liczby użytkowników znalazł się Onet. Różnica między portalem a wyszukiwarką wyniosła ok. 120 tys. real users.
Witryna Neostrady wdrapała się na 10 miejsce, plasując się zaraz za Wikipedią. Spadła za to pozycja strony Orange - tym razem na 11 pozycję.
W drugiej dziesiątce niewielkie zmiany - jedynie witryna PKO BP przesunęła się o jedno oczko w górę na 19 pozycję. Top 20 zamknął serwis ilove.pl.
W zestawieniu witryn pod względem liczby odsłon, Allegro w ostatnim tygodniu lutego utrzymało swoją pierwszą pozycję.
Gazeta spadła z 7 na 8 pozycję. Pozostałe witryny utrzymały swoje miejsca.
Ostatni tydzień lutego przyniósł zmiany w średnim czasie przypadającym na użytkownika. Zmniejszył się czas korzystania z Gadu Gadu do 1 godz. 20 minut. Wzrósł za to czas używania Spika - do 3 godzin i 52 minut.
Badanie megapanel bazuje na wynikach pomiaru liczby internautów Net Track. Badaniem PBI/Gemius objętych jest obecnie blisko 4 tys. witryn, zarówno polskich jak i zagranicznych.
Zobacz również miesięczne zestawienie wyników megapanelu: