Trzy patenty Amazon w tym jeden kłopotliwy

Największy sklep świata opatentował trzy rozwiązania. Nie jest jasne, czy firmy, które je wykorzystują, zostaną pozwane za naruszenie dóbr intelektualnych sklepu. Niewątpliwie przy pewnej dozie złośliwości właścicieli Amazon, jeden z patentów może uderzyć we wszystkich wydawców, którzy zbierają komentarze dotyczące sprzedawanych produktów.

Właściwie wszystkie serwisy, które umożliwiają przeszukiwanie produktów ze względu na opinie, jakie wystawili o nich użytkownicy, mogą się czuć zaniepokojone. Amazon.com, obok patentu, który dotyczy "cyklu kupowania" (purchase circle) czy metody odszukiwania i dostarczania w wynikach wyszukiwania produktów z wielu kategorii (książek tego samego autora oraz jednocześnie filmów, w których wystąpił) opatentował też rozwiązanie powszechnie stosowane przez lokalne wyszukiwarki, strony e-commerce czy internetowe księgarnie.

Kontrowersyjny patent dotyczy metody stosowanej do zachęcenia użytkowników do napisania recenzji czy opinii o zakupionym produkcie. System przypomina im o tej możliwości podsyłając e-maile czy wiadomości w innej formie. Jedno z zastosowań tej opatentowanej właśnie metody polega na zachęcaniu użytkowników do wypełnienia gotowego formularza na stronie serwisu.

Korzystają z niej praktycznie wszyscy najwięksi internetowi gracze w Ameryce, w tym m.in. Yahoo, Google czy MSN, które używają tej metody, by zbierać oceny o lokalnym biznesie i prezentować je w swoich serwisach lokalnych.

W internecie zjawisko ujawniania posiadaniu patentu na powszechnie stosowane rozwiązanie doczekało się już nazwy: podwodnego patentu (submarine patent). Dany podmiot po opatentowaniu danego rozwiązania nie ujawnia się jako jego posiadacz, lecz czeka, aż rozwiązanie się upowszechni. Wtedy żąda odszkodowania za bezprawne wykorzystywanie opatentowanego narzędzia.

Ofiarą podwodnego patentu padł sam Amazon.com. Cendant Publishing oskarża sklep o wykorzystanie posiadanego przez niego patentu do korzystania z rozwiązania, które historię zakupów dokonanych przez użytkownika wykorzystuje, by proponować mu podobne do nabytych wcześniej produktów.