Trzecie urodziny Inteligo

Wirtualny bank prowadzony przez Inteligo Financial Services SA, należące obecnie do PKO BP, rozpoczął działalność w maju 2001 r. Z jego usług korzysta ok. 276 tys. klientów, a wartość zdeponowanych na kontach Inteligo środków przekracza 840 mln zł.

Historia Inteligo sięga 2000 r. kiedy to David Putts i Andrzej Klesyk powołali do życia spółkę Sonet Mobile Services S.A., która później zmieniła nazwę na Inteligo Financial Services SA. Faktyczne uruchomienie usług bankowość internetowej możliwe stało się dzięki pozyskaniu przez IFS partnera finansowego jakim był Bank Gesellschaft Berlin.

W maju mija półtora roku od czasu przejęcia Inteligo przez PKO BP od Bank Gesellschaft Berlin. W I półroczu 2004 r. ma się dopełnić integracja elektronicznych kanałów dostępu w obu bankach. Prowadzone przez PKO rachunki e-Superkonto będą funkcjonować już w ramach konta Inteligo.

Kluczową sprawą dla rozwoju wirtualnego banku jest dalsze wzbogacanie oferty. Planujemy poszerzyć zakres usług bankowości dla firm i klientów indywidualnych, wprowadzić nowe ubezpieczenia oraz popularyzować usługę „Płacę z Inteligo” – mówi Konrad Korobowicz, prezes zarządu Inteligo Financial Services S.A.

Największy konkurent Inteligo – zarządzany przez BRE mBank - w kwietniu miał już 600 tys. klientów, którzy założyli 745 tys. rachunków i zdeponowali na nich ok. 2,7 mld zł. Wedle szacunków zarządu mBanku, jeśli utrzyma się obacne tempo przyrostu to na koniec br. bank będzie obsługiwał 900 tys. rachunków.

Prognozy dla rozwoju bankowości elektronicznej są raczej optymistyczne. Z badań TNS OBOP wynika, że w lutym 2004 r. z usług takich korzystało 14% internautów w wieku powyżej 15 lat. Z bankowości internetowej najaktywniej korzystają osoby uzyskujące przychód netto na poziomie 1250 zł i więcej (45% badanych) oraz użytkownicy deklarujący brak stałych dochodów (26%) - są to zazwyczaj młodzi ludzie pozostający jeszcze na utrzymaniu rodziców.

Z kolei z analiz przeprowadzonych wsród bankowców przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika na przełomie 2003/2004 r. wynika, że największą barierą w rozwoju e-bankowości jest wciąż słaba penetracja internetu w Polsce i nawyki klientów (79% odpowiedzi ankietowanych). Dopiero na kolejnym miejscu jest brak zaufania do bezpieczeństwa transakcji online(65%).