Top witryny w marcu

Jaki serwis był najchętniej oglądany w marcu? Które kategorie tematyczne przyciągnęły największą liczbę internautów? Co zmieniło się w ich zainteresowaniach? Odpowiedzi na te pytania dostarczają najnowsze wyniki badania polskich witryn gemiusAudience. W pomiarze nie biorą udziału m.in. polskie portale.

Jaki serwis był najchętniej oglądany w marcu? Które kategorie tematyczne przyciągnęły największą liczbę internautów? Co zmieniło się w ich zainteresowaniach? Odpowiedzi na te pytania dostarczają najnowsze wyniki badania polskich witryn gemiusAudience. W pomiarze nie biorą udziału m.in. polskie portale.

Począwszy od styczniowych wyników badania prowadzonego przez firmę Gemius SA, dane dotyczące liczby internautów odwiedzających witryny zrzeszone w gemiusAudience prezentowane są za pomocą wskaźnika “użytkownicy (real users)”. Wskaźnik ten oblicza się wykorzystując wyniki pomiaru site-centric (pochodzące z badania gemiusTraffic) oraz informacje o liczebności całej populacji internautów (pochodzące z badania Interbus, realizowanego przez TNS OBOP).

W marcu br. wszystkie serwisy i aplikacje internetowe biorące udział w badaniu gemiusAudience odwiedziło 6,325 mln użytkowników (real users). Stanowi to duży wzrost w stosunku do lutego – aż o 250 tys., choć warto pamiętać, że luty generalnie był miesiącem spadkowym pod względem liczby internautów. Niemniej jednak również dwa miesiące wcześniej, czyli w styczniu, liczba użytkownków (real users) była niższa niż w omawianym miesiącu (o 50 tys.). Warto przy tym dodać, że według danych z badania Interbus (TNS OBOP), w I kwartale br. w Polsce z Internetu korzystało średnio ok. 6,6 mln osób powyżej 15 roku życia.

W marcu zanotowano również wzrost liczby odsłon, która wyniosła 1,588 mld, czyli nieco ponad 300 mln więcej niż w lutym. O prawie godzinę wydłużył się także czas, jaki użytkownicy (real users) spędzili na wszystkich badanych witrynach. Łączny zasięg tych serwisów wyniósł 84,89%.

Kto na prowadzeniu?

Dwa pierwsze miejsca w naszym zestawieniu Top 20 pozostały bez zmian. Prowadzi Allegro z 2,39 mln użytkowników (real users) – co stanowi wzrost o ponad 190 tys. w stosunku do lutego. Na drugim miejscu znalazło się o2.pl z wynikiem prawie 1,9 mln użytkowników (real users), również lepszym niż w poprzednim miesiącu. W marcu wzrosła także liczba odsłon wykonanych przez internautów na tym portalu oraz czas, jaki poświęcili oni na przeglądanie jego zawartości. ”Zauważalny wzrost czasu spędzanego na o2.pl wynika z charakteru usług, których popularność przyrasta najszybciej, czyli komunikatora Tlen.pl i kont pocztowych, a także z włączenia do oferty portalu takich usług jak gry on-line oraz czaty” - skomentował Michał Brański, członek zarządu portalu – „To odpowiada pewnej specjalizacji o2.pl, który jest portalem mocnym usługowo. W następnym miesiącach te wskaźniki nie powinny się znacząco zmienić, dopiero wrzesień – miesiąc, na który planujemy premierę zmodernizowanych witryn, poszerzonych o treści "tekst + zdjęcia", może spowodować kolejny skok.” Warto w tym miejscu dodać, że w niniejszym artykule komunikatory prezentowane są w odrębnej kategorii, wraz z produktami zasięgowymi.

W rankingu zmiana nastąpiła na trzeciej pozycji - serwis Ściąga.pl pozyskał w marcu ok. 120 nowych użytkowników, co zaowocowało skokiem o dwa miejsca w górę w rankingu. Znacząco, bo prawie o 140 tys. użytkowników (real users), zwiększyła się również widownia Gery.pl, dzięki czemu pozycja serwisu zmieniła się z 7 ma 4 miejsce. Z kolei istotny spadek zanotował serwis Blog.pl (z 3 pozycji na 5). Niewiele zmniejszyła się widownia rozkładu jazdy PKP. Za to największy skok zanotowała witryna Komputer Świata – z 11 na 7 miejsce – ciesząc się wzrostem liczby użytkowników (real users) o 110 tys. Niewiele mniejszą popularnością może pochwalić się wortal IDG.pl – ponad 559 tys. użytkowników (real users) wobec 589 tys. serwisu Komputer Świata. Tym wynikiem IDG.pl wyprzedziło w marcu witrynę Chipa, który zanotował spadek z 8 pozycji na 9. „Bardzo cieszymy się z takich wyników osiągniętych przez IDG.pl” – skomentował Michał Kreczmar, wydawca serwisów online International Data Group Poland S.A. – „Wzmacnianie wortalu to jeden z kluczowych elementów strategii obecności wydawnictwa IDG w polskim internecie. Ze światowych doświadczeń IDG wynika, że najlepsze wyniki osiągają serwisy agregujące obszerny wybór treści z wielu mediów, przeznaczony dla różnych grup odbiorców, stanowiące centra transakcyjno-usługowo-edukacyjno-rozrywkowe oraz zapewniające odpowiednią segmentacje grup czytelników. Jak udowodniły już portale horyzontalne, szerokie spektrum dostępnej zawartości daje szanse na uzyskanie lepszej pozycji na tak zatomizowanym rynku medialnym, jakim jest przecież internet.”