"Testy na użytkownikach podstawą użyteczności"

Gdy wejdziesz na jakiś serwis, dosyć często możesz natrafić na problemy z użytecznością. Nie są ukryte i skomplikowane, nie uniemożliwiają skorzystania z serwisu, są jednak częścią projektu, którego nie da się ot tak zmienić. Właśnie dlatego chodzę po firmach i przekonuję je, jak niezwykle ważne są testy na użytkownikach. Jeśli będziesz je robił, to ogromnie zwiększasz swoje szanse na redukcję problemów do minimum.

Jakie są najczęstsze problemy z którymi ciągle się stykasz?

Na pewno ta nieśmiałość w mówieniu na stronie głównej o tym co zawiera witryna. Kiedy wchodzisz na stronę główną jakiegoś serwisu to powinieneś od razu wiedzieć: kto publikuje materiały, po co one są i jakiego rodzaju zawartość można w nim znaleźć. Serwis musi pokazać swoją tożsamość... W okolicach nagłówka powinien się pojawić tagline, lub inny rodzaj informacji, który znajduje się na każdej podstronie. Rzut oka na niego wystarczy by zorientować się co i jak.

Niestety, założenie jako przyjmuje większość organizacji, jest takie, że użytkownik dokładnie wie kim one są i nie muszą tego komunikować użytkownikowi. Jeśli nie można tego typu danych umieścić w postaci nagłówka, to powinna się przynajmniej pojawić notka informacyjna na początku strony głównej. Firmy tłumaczą : "Nie ma potrzeby umieszczania czegoś takiego na stronie głównej, bo internauci i tak trafiają na nasze podstrony z Google'a i w ogóle nie odwiedzają strony głównej". Ale prawda jest inna: po obejrzeniu podstrony, użytkownik i tak chce przejść na stronę główną, aby dowiedzieć się z kim ma do czynienia i jaka jest tematyka witryny.

Użyteczność wg. Wikipedii

Użyteczność (ang. usability, web-usability) - nauka zajmująca się ergonomią interaktywnych urządzeń oraz aplikacji. W Polsce pojęcie użyteczności stosowane jest zazwyczaj w odniesieniu do ergonomii serwisów WWW oraz aplikacji użytkowych.

Źródło: Wikipedia

Czy powinno się założyć jakiś poziom zwrotu z inwestycji (ROI) po dokonaniu redesignu strony?

To raczej trudne, ponieważ ciężko to zmierzyć. Oczywiście, ludzie którzy proponują redesign mają określone cele i mają nadzieję, że pomoże on je osiągnąć. Powinno im się udać przygotować kilka przekonujących przykładów zachowań użytkowników, które przynoszą określone rezultaty. Jeśli witryna była w sieci przez kilka lat, to na pewno wiadomo, z których rzeczy na stronie jako twórcy witryny jesteśmy niezadowoleni.

Szkopuł polega na tym, żeby skupić się na naprawieniu rzeczy które nie działają, a nie tylko na nowym lepszym i odświeżonym wyglądzie. A koszty niesie ze sobą nie tylko samo przeprojektowanie serwisu, ale także przekonywanie wielu osób do zmian, które ich zdaniem wcale nie są potrzebne.

Reasumując, nie wiem jaki poziom ROI powinno się ustalić, ale wiem, jak ważne jest by odpowiednio rozpocząć wprowadzanie redesignu. Nie możesz wyskoczyć z nim znienacka. Powininno się dać dotychczasowym użytkownikom próbkę tego co ma się zmienić, umieścić link do nowej wersji witryny, gdzie mogą oni sprawdzić działanie serwisu w nowej wersji, zanim zostanie ona oficjalnie uruchomiona.

Jeśli użytkownicy poczują, że liczysz się z ich opinią, a nie po prostu zaskakujesz znienacka nowym serwisem, to od razu jesteś na lepszej pozycji. Robiąc to, możesz także otrzymać wiele cennych opinii dotyczących tego co im się nie podoba. Otrzymując feedback zanim odpalisz serwis, możesz dokonać niezbędnych usprawnień i w związku z tym zapobiec rozwiązaniom nieprzyjaznym dla twoich użytkowników.

Tłumaczenie tekstu "User testing crucial for good Web design", Juan Carlos Perez, IDG News Service (Miami Bureau)

Korekta

Książka Steve Kruga została w Polsce wydana przez wydawnictwo Helion. Wcześniej napisaliśmy, że nie można jej kupić w Polsce. Za zaistniałą pomyłkę przepraszamy.