Telewizja mobilna coraz mniej popularna
- Artur Małek,
- 14.12.2009, godz. 17:09
Od trzech lat spada w Polsce liczba osób, które chciałyby oglądać na swoim telefonie telewizję.
Badania przeprowadzone przez Ericsson Consumer Lab wśród użytkowników telefonów komórkowych wskazują na spadek zainteresowania mobilną telewizją z 17 proc. w 2006 roku do 12 proc. w 2009 roku.
Nie jest to dobra prognoza dla graczy, którzy już weszli na rynek telewizji mobilnych, jak działający na terenie Warszawy operator INFO-TV-FM.
Komentuje Albert Kuźmicza, prezes NFI Magna Polonia (inwestor większościowy w INFO-TV-FM
Nie przekonują mnie osobiście badania dotyczące usług, z którymi abonenci nigdy się nie zapoznali. To tak, jakby ludzi, którzy do tej pory posługiwali się jedynie liczydłami zapytać o zainteresowanie możliwością skorzystania z komputerów osobistych, bez jednoczesnego zaprezentowania ich możliwości. Bardziej przekonują mnie wyniki badania, które zostało przeprowadzone wśród użytkowników, którzy korzystali z tych usług.
W ramach badania przeprowadzonego na 8 rynkach europejskich ponad 60% użytkowników stwierdziło, że poleciłoby tę usługę swoim znajomym.
W listopadzie br w Amsterdamie odbyła się konferencja dotycząca mobilnej telewizji, w której udział wzięli między innymi przedstawiciele ORANGE, FRANCE TELECOM, TELIA SONERA, TDC, SWISSCOM, KPN, 3ITALIA, BBC, MTV oraz ERRICSON. Tematyka konferencji dotyczyła ogromnego potencjału telewizji mobilnej - według analizy przeprowadzonej przez Cantab Wireless do 2013 roku z tej usługi korzystać będzie aż 472 miliony użytkowników.
Właśnie po to, ażeby uniknąć wątpliwości dotyczących potencjału usługi zorganizowaliśmy program pilotażowy, który obecnie trwa, a zakończy się w styczniu 2010r. Dane, które dotychczas zebraliśmy od osób biorących udział w pilotażu pokazują, że zainteresowanie usługą jest bardzo duże. Szczegółowe informacje na temat rzeczywistych oczekiwań Polaków i potencjału rynku przekażemy Państwu w połowie stycznia 2010.
Jak przekonują przedstawiciele Ericsson Consumer Lab, to właśnie zwlekanie z wprowadzaniem usługi Mobile TV na polski rynek zmniejsza zainteresowanie potencjalnych odbiorców. - "Polskie firmy powinny jak najszybciej udostępnić tę usługę, gdyż z czasem przyciągnięcie użytkowników będzie coraz trudniejsze" - mówi Katarzyna Pąk, Dyrektor Działu Marketingu i Komunikacji w Ericsson. Nie wolno jednak zapomnieć, że firma Ericsson sama oferuje technologię do dostarczania mobilnej telewizji na ekrany telefonów komórkowych i taka analiza badania może być jednocześnie promocją własnego produktu.
Mimo spadków w Polsce, telewizja mobilna ma zwiększać rzeszę użytkowników. Według analityków In-Stat, do końca br. liczba oglądających Mobile TV zwiększy się na świecie do 54 milionów (z ubiegłorocznych 18 mln). Jednak największy wzrost liczby telewidzów komórkowych dopiero przed nami - szacuje się, że w 2013 r. z mobilnej telewizji będzie korzystać już ponad 327 mln abonentów komórkowych.
Przyjrzyjmy się jeszcze pozostałym wynikom badania Ericsson Consumer Lab. Wśród ogółu polskiego społeczeństwa zainteresowanych korzystaniem z mobilnej telewizji jest wyźsze niż tylko wśród użytkowników telefonów i wynosi 18 proc. (badanie reprezentatywne dla 28 mln Polaków).
44% osób w grupie wszystkich 18% badanych zainteresowanych korzystaniem z mobilnej telewizji chciałoby oglądać głównie serwisy informacyjne oraz kanały muzyczne (40%). Kolejne 34% użytkowników mobilnej telewizji zadeklarowało chęć oglądania filmów na ekranie komórki, a 31% jest zainteresowanych relacjami sportowymi.
Co było do przewidzenia, mobilna telewizja najbardziej zaciekawia osoby młode, mieszkające w większych miastach, wiodące aktywny tryb życia. Między 22 a 25% młodzieży korzystającej z telefonów komórkowych chce oglądać mobilną telewizję na swoich aparatach.
Metodologia: Badania odbyły się w okresie marzec - maj 2009 roku. Przeprowadzono 1500 wywiadów, które objęły osoby między 15-69 rokiem życia. Źródłem danych są ankiety bezpośrednie i internetowe w rozkładzie po 50%. Badania są reprezentatywne dla 28 mln Polaków. Poprzednie badania rynku telekomunikacyjnego w Polsce Ericsson Consumer Lab przeprowadził w 2006 roku.