Telewizja internetowa czyli medium czasów konwergencji

Stany Zjednoczone odnotowują w tej chwili największy wzrost w sektorze telewizji internetowej, podtrzymują także najwyższy poziom optymizmu względem jego rozwoju. eMarketer.com szacuje, iż obecnie 14% dorosłych obywateli USA ogląda wideo online raz w tygodniu, co ukazuje dynamikę wzrostu na poziomie 3% w ciągu ostatniego roku. Prognozuje się zaś, że do roku 2010 ponad 157 mln ludzi będzie oglądać transmisje strumieniowe w sieci. Widać ten optymizm także u nas. Jak twierdzi Piotr Krawiec, dyrektor ds. public relations Grupy Onet.pl SA: We wrześniu 2006 roku na Onecie miało miejsce 28 mln pobrań materiałów wideo, z czego ponad 21 milionów (77%) na serwisie Teledyski.Onet.pl. Tylko 4 września internauci dokonali 740 tys. odsłon teledysków na portalu, a w ciągu całego dnia obejrzeli 3025 różnych teledysków. To wynik niemożliwy do osiągnięcia dla żadnej stacji muzycznej. Taki wynik może być osiągalny jedynie dla platformy telewizyjnej nadającej 96 różnych kanałów muzycznych.

O ile w Stanach Zjednoczonych oglądalność TV wśród dorosłych poprzez tradycyjne kanały odbioru właściwie nie spada, to w Polsce odnotowujemy duże wahanie. Według Gemiusa: "Zainteresowanie polskich użytkowników sieci tym medium systematycznie spada. W porównaniu z październikiem 2004 roku odsetek internautów deklarujących w dniu poprzedzającym badanie oglądanie telewizji zmniejszył się o 20%". Oczywiście różnic w popularności tego medium pomiędzy Polską, a Stanami Zjednoczonymi nie tłumaczy w żaden sposób dostępność szerokopasmowego łącza. Stany Zjednoczone znajdowały się wprawdzie pod koniec 2006 r. na 16. miejscu na świecie, ze stanem 16 posiadaczy stałego łącza na 100 mieszkańców według danych zawartych w raporcie "Broadband Reality Check II". Polska jednak zajmuje znacznie bardziej odległą pozycję z zaledwie 29.9% społeczeństwa, posiadającym stały dostęp do stałego łącza wg. Internet Word Stats (http://www.internetworldstats.com/). Dla porównania, w badaniach przeprowadzonych przez Internet Word Status, zasięg stałego łącza w Stanach Zjednoczonych to 69,9%, co przewyższa Polskę ponad dwukrotnie!

Co decyduje o sukcesywnym wypieraniu telewizji przez nowe media w Europie? Dlaczego pomiędzy Starym i Nowym Światem istnieją tek duże rozbieżności na tym rynku? Stany Zjednoczone gładko poradziły sobie z ofensywą nowych mediów wprowadzając do masowego użytku HDTV, która reklamowana jako "jeszcze lepszy obraz i jeszcze większa intensywność przeżyć", okazała się jednym z największych hitów sprzedaży wśród produktów medialnych. Zgodnie z Informa Telecoms and Media : "Liczba gospodarstw domowych, które zakupią HDTV, osiągnie w 2011 r. 151 milionów na całym świecie w porównaniu z 48 milionami w końcówce 2006 r. z danymi, z których wynika, że 1,2 miliarda gospodarstw w ogóle posiadających odbiorniki telewizyjne." Ponadto w Stanach Zjednoczonych o utrzymywaniu się telewizji na rynku decyduje przede wszystkim przyzwyczajenie odbiorców do postrzegania jej jako medium społecznego. Jak pisze jeden z najwybitniejszych teoretyków mediów, Mark Pesce: Poza wszystkim, telewizja to medium nadające na żywo. Czy jest to zwykły mecz, całonocne wydanie Big Brothera, rozdanie Oscarów czy też ostatni atak terrorystyczny, TV odgrywa niezastąpioną funkcję jako reporter wydarzeń dziejących się tu i teraz. Mimo tego, że widz może i jest w stanie oglądać strumień cyfrowej telewizji poprzez każdy kompatybilny odbiornik, nadawcą, a w tym przypadku producentem jest osoba tworząca wartość dzięki produkowaniu wydarzenia na żywo.