Technorati: blogosfera wciąż silna

Na zakończonej właśnie konferencji Blog World Expo 2009 autorzy corocznego raportu "The state of blogosfere" ogłosili najnowsze wyniki badań, z których wynika że blogosfera wciąż stanowi prężny i stale rozwijający się społecznościowy element internetu.

"Blogosfera jest silna" - tym stwierdzeniem rozpoczął swoją prezentację na konferencji Blog World Expo 2009 Richard Jalichandra, CEO portalu Technorati.com prezentując premierę tegorocznego raportu "The state of blogosfere".

Ponad 2900 blogerów wzięło udział w tegorocznym badaniu blogosfery przeprowadzanym przez branżowy portalhttp://Technorati.com . Dodatkowo dane ilościowe wzbogacono komentarzami najbardziej wpływowych i znanych blogerów, a także analizami i statystykami dostarczonymi przez firmy Lijit oraz Blogcritics.

Co ciekawe w porównaniu z rokiem ubiegłym, o wiele mniej autorów blogerów określiło siebie mianem profesjonalistów. Podczas gdy w raporcie za rok 2008 r. uczyniło to 46% blogerów, tak w tym roku do grona profesjonalistów zaliczyło się 28% badanych, a pozostałe 3/4 respondentów to blogowi hobbyści. Dla prawie co dzięsiątego blogera (9%) - pisanie blogu to podstawowe zajęcie (zajmujące średnio ok. 10 godzin, a w 10% nawet 40 godzin tygodniowo) i niejako miejsce zatrudnienia, a co więcej dla 17% respondentów - blog to najważniejsze źródło utrzymania! 4% blogów to blogi firmowe (rok temu było ich 12%), które prowadzone są w celu dzielenia się doświadczeniami oraz przyciągania klientów.

Technorati: blogosfera wciąż silna

Blogerami profesjonalnymi są w zdecydowanej większości mężczyźni oraz osoby w wieku 18-44 lat. Okazuje się również, że są oni bardziej wykształceni i zamożni niż blogerzy hobbyści oraz inni internauci. Dwóch na trzech profesjonalnych blogerów pisze od ponad 2 lat i obecnie prowadzi średnio 4 blogi.

Z raportu wynika również, że zarówno blogerzy profesjonaliści jak i hobbiści w porównaniu do roku 2008 piszą więcej. Wśród przyczyn zwiększonej aktywności wymienia się: satysfakcję z interakcji z czytelnikami oraz innymi blogerami, a także wymierne korzyści finansowe. Powodem dla ograniczenia liczby postów u pozostałej części badanych, oprócz czynników natury osobistej, jest zwiększona aktywność w innych mediach społecznościowych, m. in. w mikroblogosferze tj. na Twitterze. Generalnie blogerzy tweetują bardzo dużo. Okazuje się, że z Twittera korzysta aż 73% badanych (dla porównania w roku 2008 było to 41%) i wg dekaracji częstotliwość korzystania z mikroblogu jest dwukrotnie większa niż rok temu. Do czego blogerzy używają Twittera? Przede wszystkim do promowania swojego biznesu, do poznawania ciekawych zasobów w sieci i dzielenia się wiedzą oraz do śledzenia zagadnień będących w kręgu zainteresowania innych i do komunikacji z czytelnikami.

Miarą sukcesu bloga jest dla hobbystów osobista satysfakcja, podczas gdy dla blogerów profesjonalnych (a jednak!) liczba użytkowników i generowanych odsłon. Dodatkowo wszyscy przyznają, że pisanie bloga mobilizuje ich i inspiruje do dokładniejszej analizy zagadnień będących przedmiotem ich pasji.

Najpopularniejszą formą monetyzowania blogów profesjonalnych jest reklama display - 40% (wzrost o 12 punktów proc. w porównaniu do roku 2008). Inne narzędzia i formaty reklamy, z której blogerzy czerpią zyski to: reklama z wyszukiwarek (39%), programy afiliowane (36%) oraz odpłatne wpisy (8%). Profesjonalni blogerzy mówiąc o planach na najbliższą przyszłość wspominają przede wszystkim o zwiększeniu liczby postów oraz rozwijaniu poruszanej tematyki.

Wypowiedzi najpopularniejszych przedstawicieli blogosfery na temat recepty na sukces bloga sprowadzają się do jednego stwierdzenia: "Be passionate..."

Oficjalna publikacja raportu Technorati "The state of blogosfere 2009" zapowiadana jest na najbliższe dni i ukazać ma się w pięciu odsłonach.

Czytaj też: Panorama blogosfery w 2008 r.