Targetowanie behawioralne? Tak, ale...

Internauci chcą i oczekują spersonalizowanych reklam. Pod warunkiem, że dane służące do targetowania behawioralnego będą odpowiednio chronione - wynika z ogłoszonego dziś najnowszego raportu eMarketera pt. Behavioral Targeting Attitudes: The Privacy Issues.

Z jednej strony: dopasowanie reklamowanego produktu do faktycznych i rzeczywistych potrzeb oraz profilu użytkownika i szybkie pozyskanie potencjalnego klienta przez reklamodawcę oraz ułatwione dotarcie do poszukiwanej oferty przez internautę.

Z drugiej strony: niebezpieczeństwo braku odpowiedniej ochrony dla ogromnej ilości zindywidualizowanych danych osobowych i innych, obawa przed nieetycznym i niewłaściwym ich wykorzystywaniem bez wiedzy właścicieli, podejrzenie o możliwość handlu unikalnymi informacjami oraz obawa przed permanentną inwigilacją w sieci i monitorowaniem działań.

Dyskusje wokół kwestii targetowania behawioralnego wykorzystującego unikalne informacje czerpane ze śledzenia indywidualnego ruchu w sieci są wciąż są żywe. Ogłoszony 30 czerwca 2008 r raport Behavioral Targeting Attitudes: The Privacy Issues jest jednym z głosów w tej debacie.

Autorzy raportu eMarketera zauważają, iż stale wzrastająca liczba internautów to ogromna zbiorowość potencjalnych klientów do których kierowanych są miliony reklam. Niestety w przeważającej części - reklam intruzywnych, agresywnych i przede wszystkim nie relewantnych w stosunku do potrzeb.

Wg przywoływanych danych 67% amerykańskich internautów wyraża chęć otrzymywania dodatkowych reklam w sieci, pod warunkiem, iż będą one niosły wartościową dla nich treść i będą dobrze dopasowane do aktualnych i prawdziwych potrzeb. Wyraźną akceptację tego faktu zauważyć można szczególnie wśród użytkowników młodych: pokolenia "millenials" (13-24 lat) oraz "generacji X" (25-41 lat).

Dodatkowo podkreślono fakt, iż ponad 70% grupa respondentów, zgadza się z opinią, iż nierelewantne reklamy internetowe są agresywne i denerwujące oraz że 65% badanych postrzega reklamę internetową jako bardziej intruzywną niż jej forma drukowana.

W raporcie Behavioral Targeting Attitudes: The Privacy Issues podkreślono: fakt pożądania tego typu reklamy przez internautów oraz zwrócono uwagę na konieczność zapewnienia wysokiego bezpieczeństwa informacjom wykorzystywanym przez marketerów w targetowaniu behawioralnym.

Kluczem do pozytywnego rozwiązania tych zasygnalizowanych problemów jest - wg analityków eMarketera - stworzenie jasnych i przejrzystych zasad gromadzenia danych wykorzystywanych w targetowaniu behawioralnym. Innymi słowy - podsumowują autorzy - należy zawsze pytać internautów o pozwolenie.

Źródło: http://www.emarketer.com/Article.aspx?id=1006391