Tablica.pl kością niezgody między Google i Allegro

Polska grupa eCommerce dołącza do zrzeszenia firm walczących z monopolem Google. Wynika to z polityki koncernu wobec serwisu ogłoszeniowego tablica.pl

Serwis tablica.pl został usunięty z wyszukiwarki Google w maju tego roku. Wcześniej portal był promowany intensywną kampanią reklamową, zarówno w internecie, jak i prasie oraz telewizji. Grupa Allegro podaje, że w marcu 2012 roku portal miał ponad 9 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie.

Tablica.pl znika

Dokładnie 15 maja wszystkie informacje o portalu zniknęły z organicznych wyników wyszukiwania. Allegro podaje, że stało się to bez jakiegokolwiek ostrzeżenia ze strony Google Webmaster Tools, zaś przy pozycjonowaniu nie dochodziło do żadnych nieczystych sztuczek.

Google dwa dni później wysłało uzasadnienie swojej decyzji. Zdaniem przedstawicieli wyszukiwarki faktycznie dochodziło do łamania regulaminu poprzez tworzenie ogromnych ilości sztucznych linków. Zawiadujący serwisem Tomasz Drożdżyński wskazał, że lawinowo narastająca liczba linków wynika z ogromnej popularności serwisu, na którym nawet w tej chwili, pół roku po zniknięciu z organicznych wyników wyszukiwania, jest 1,6 miliona ogłoszeń. Działania przypominające farmy linków inicjowali sami użytkownicy, którym zależało na promowaniu swoich własnych ogłoszeń, nie zaś całego portalu i wina nie leży po stronie Allegro.

Aby uniemożliwić innym podmiotom korzystanie z frazy "Tablica" by promować własne serwisy, Allegro wykupuje ogromne kampanie płatnych linków prowadzących do serwisu.

Google omylny

Ze względu na swoją politykę Google wielokrotnie było obiektem ataków z różnych stron. Komisja Europejska zarzuca firmie praktyki monopolistycznie. W podobnej sytuacji znajdowała się firma Microsoft, która w Europie została zobligowana do dodawania do systemu ekranu wyboru przeglądarki internetowej i ukarana prawie 2 mld dolarów grzywny.

Google prowadzi także spór z firmą Oracle dotyczący wykorzystania Javy w systemie Android. Java należała do zakupionej przez Oracle firmy Sun.

Allegro nie jest pierwszą polską firmą, która zmaga się z wyszukiwarkami. Dostawca oprogramowania dla eCommece w chmurze - IAI Shop, pozwał niedawno Google za działanie na szkodę firmy oraz jej klientów - wszystkie witryny zostały dodane do listy stron, które wyłudzają dane osobowe. Z tego względu przed wejściem zarówno na stronę główną firmy jak i do dowolnego sklepu korzystającego z tej technologii, wyświetlana była czerwona, ostrzegawcza plansza.

Google broni się, że takich wyborów w firmie nie dokonują ludzie, lecz automaty i, jako takie, są jeszcze niedoskonałe i mogą błędnie ocenić daną witrynę. IAI Shop ze swej strony odpowiedział, że ze względu na pozycję wyszukiwarki poniósł ogromne straty, zarówno wizerunkowe jak i finansowe.

Koalicja na rzecz czystych zasad

FairSearch.org zrzesza firmy niezadowolone z dominacji Google na rynku wyszukiwarek. Ich zdaniem fakt, że 90 proc. ruchu internetowego kontroluje jedna firma, której działanie nie jest w pełni jawne źle wpływa na jakość rynku oraz wolność wypowiedzi w internecie. Ich zdaniem o wyborze konkretnej firmy powinien decydować konsument, nie zaś wyszukiwarka, która podsuwa mu odpowiednie linki do kliknięcia.

Stowarzyszenie działa na rzecz przejrzystości w działaniu przeglądarek oraz wspierania innowacji na tym rynku.

Gdy użytkownik dostaje informację zmanipulowaną, na przykład nakłaniającą do korzystania z oferty konkretnej firmy podsuwanej przez wyszukiwarkę, jest to działanie na jego szkodę - twierdzi koalicja na swojej stronie internetowej. Pluralizm na rynku wyszukiwarek może zażegnać tę sytuację, gdyż dzięki zróżnicowaniu można mieć ogląd faktycznego stanu rynku, nie zaś jego wycinku prezentowanego przez Google. Zaś poprzez innowację zrzeszenie postrzega właśnie pluralizm, który dzięki realnej konkurencji pozwoli poprawiać jakość wyników wyszukiwania.

W koalicji znajdują się w większości firmy bezpośrednio poszkodowane ze względu na działalność firmy, między innymi tripadvisor, wyszukiwarka najlepszych ofert biur podróży, czy działająca w tej samej branży firma SideStep. Wśród członków znajduje się także Microsoft, dostawca wyszukiwarki Bing, oraz Oracle i Nokia.