TOP wydarzenia 2004

Darmowa 1 GB skrzynka pocztowa dla każdego? Bezpłatne rozmowy przez internet? Tajemnice dysku prezesa Wirtualnej Polski? A może zysk Merlin.pl czy Onetu? Albo pogłoski o wejściu do Polski zagranicznych gigantów: Yahoo! i MSN? Albo może odwołanie Tomasza Jażdżyńskiego z Interii i jego przejście do WP.pl elektryzowały nas najbardziej w 2004 roku? Internet Standard wraz z przedstawicielami branży internetowej wytypował najistotniejsze wydarzenia mijających 12 miesięcy.

Darmowa 1 GB skrzynka pocztowa dla każdego? Bezpłatne rozmowy przez internet? Tajemnice dysku prezesa Wirtualnej Polski? A może zysk Merlin.pl czy Onetu? Albo pogłoski o wejściu do Polski zagranicznych gigantów: Yahoo! i MSN? Albo może odwołanie Tomasza Jażdżyńskiego z Interii i jego przejście do WP.pl elektryzowały nas najbardziej w 2004 roku? Internet Standard wraz z przedstawicielami branży internetowej wytypował najistotniejsze wydarzenia mijających 12 miesięcy.

Debiut giełdowy w wielkim stylu – tak przedstawiciele polskiej branży internetowej jednogłośnie określili tegoroczne upublicznienie Google, typując to wydarzenie jako najistotniejsze na świecie w 2004 roku. To była z pewnością najbardziej wyczekiwana i najwnikliwiej śledzona emisja akcji spółki internetowej od momentu krachu w 2001 roku. Przeprowadzona w niecodzienny sposób, bo bez wsparcia biur maklerskich, a za pośrednictwem internetowej aukcji elektryzowała cały rynek.

Google wymieniano w naszym krótkim sondażu również w kontekście wywołania wojny na pojemność kont poczty elektronicznej. Wiadomość o planach uruchomienia darmowych 1 GB skrzynek gruchnęła 1 kwietnia (w Prima Aprilis), więc potraktowano ją początkowo z przymrużeniem oka. Tymczasem domniemany żart okazał się prawdą, a portale po kolei zaczęły ścigać się w oferowaniu coraz to większych parametrów kont pocztowych. Wyścig zbrojeń trafił do Polski latem br. Pierwsza była Interia ze 100 MB kontami, tego samego dnia o2.pl ruszyło z ofertą 250 MB skrzynek. I tak się zaczęło. Zatrzymaliśmy się na 1 GB ofercie i można śmiało powiedzieć, że to nowy, polski standard pojemności poczty elektronicznej.

Największe zaskoczenia

Błyskawiczne tempo i bezbłędne wyczucie czasu to cechy kolejnego wyścigu – tym razem po użytkowników internetowej telefonii. Nikt się nie spodziewał, że VoIP tak nagle zagości na naszym rynku i to z takim bogactwem oferty. Operatorzy telekomunikacyjni odczują coraz mocniej odpływ klientów telefonii stacjonarnej.

Wśród najczęściej wymienianych wydarzeń 2004 roku nie sposób nie wspomnieć zawirowań wokół Wirtualnej Polski. Pierwsze doniesienia o możliwości ogłoszenia upadłości pojawiły się już w styczniu br. Wiosną, ku zaskoczeniu wszystkich, zapowiedzi się urzeczywistniły, a konkurenci WP.pl zaczęli dzielić skórę na przysłowiowym niedźwiedziu. Atmosferę wokół spółki dodatkowo podgrzała informacja o znalezieniu na dysku prezesa dokumentów mających świadczyć o tym, że działał na szkodę spółki. Wirtualnej udało się jednak przetrwać trudny okres, a stroną, która najwięcej straciła w konflikcie właścicielskim jest TP Internet, większościowy udziałowiec portalu.

Światowe TOP wydarzenia 2004 roku typuje polska e-branża

  1. Spektakularny debiut giełdowy Google
  2. Wojna na pojemność kont e-poczty
  3. Rywalizacja wyszukiwarek
  4. Pojawienie się Firefoksa
  5. Procesy spamerów
  6. Zaskakujący rozwój blogów
  7. Udostępnienie komunikatora Skype
  8. Sukces iTunes
  9. Rozwój RSS
  10. Pojawienie się Service Packa 2 z blokadą pop-upów w IE

Tragifarsa i dramat

Najzabawniejsza i zarazem najbardziej irytująca historia? To bez wątpienia epopeja pt. VAT na internet w Polsce. Komedia w odcinkach, która rozpoczęła się już w 2003 roku, obfitowała w niezwykłe zmiany przebiegu akcji. Jeszcze na początku roku rząd zapewniał, że nie ma odwołania od 22% stawki podatku na internet. Używano różnych argumentów. Jeden z pewnością warto przytoczyć w tym podsumowaniu, bo wiele mówi o podejściu naszych władz do spraw internetowych. Autor: minister Andrzej Raczko, czas akcji: pierwsza połowa marca br., miejsce akcji: forum publiczne, na którym padły słowa: nie widzę potrzeby zwalniania usług internetowych z VAT-u, skoro użytkownicy oglądają w sieci strony pornograficzne. Jak się jednak okazało w tej komedii pomyłek zamiast 22% VAT-u otrzymaliśmy w pierwszym uchwaleniu ustawy zwolnienie użytkowników i placówek oświatowych z podatku – pomimo tego, że było to niezgodne z prawem unijnym, o czym nasi parlamentarzyści powinni doskonale wiedzieć, zwłaszcza w kontekście majowej akcesji do UE. Jesienią przyszło błąd naprawiać i finał roku upłynął pod znakiem 22% stawki VAT na internet od 1 marca 2005 roku i ulgi od podatku do 760 zł. Teraz rząd pracuje nad „mechanizmem, który ma znacząco obniżyć koszty dostępu do internetu”, co może oznaczać, że finał historii VAT jeszcze przed nami.

Dramatem z kolei okazały się zmagania z upublicznieniem długo oczekiwanych badań PBI. I znowu się nie udało... Wyniki badań na bieżąco monitorują tylko wybrani – a więc członkowie PBI – i wydaje się, że nie zależy im na podzieleniu się tą wiedzą. Z rynku zniknęły w ostatnich miesiącach badania gemiusAudience, tym samym rynek rośnie, ale bez konkretnych danych.

Krajowe TOP wydarzenia 2004 roku typuje polska e-branża

  1. Wyścig zbrojeń: e-konta pocztowe
  2. Błyskawiczny start telefonii internetowej
  3. Konflikt właścicielski WP.pl
  4. Bitwa o VAT na internet
  5. Zaskakujący wzrost e-rynku
  6. Pozytywne wyniki portali i wortali internetowych
  7. Rozwój łączy szerokopasmowych
  8. Zmiany personalne w zarządzie Interii
  9. Oczekiwania na badanie PBI
  10. Zagraniczna ekspansja polskich firm

Zmiany, zmiany, zmiany

Z przeprowadzonego przez nas sondażu wynika, że niemało emocji wzbudziły tegoroczne zmiany personalne w internetowych przedsięwzięciach. Za największe wydarzenie w tej kategorii uznano odwołanie Tomasza Jażdżyńskiego z funkcji prezesa Interii i jego ostatni angaż w konkurencyjnym przedsięwzięciu – WP.pl. Wiele osób wskazywało również jako duże wydarzenie przejście Benity Jakubowskiej z CR-Mediów do Gazety.pl oraz rezygnację Marka Borzestowskiego z pełnionej funkcji prezesa WP.

Uwagę skupiały też plany nowego prezesa Interii – Jacka Pasławskiego oraz ekspansja polskich firm na zagraniczne rynki: NetSprint zawitał na Litwie, Gemius na Litwie i w Czechach, Ad.net w Estonii.

Jako ważne wskazywano również zyski firm internetowych – Onetu czy Merlin.pl. Wygląda na to, że internetowe przedsiębiorstwa wychodzą na prostą, w czym z pewnością pomógł w tym roku wzrost rynku e-reklamy, który okazał się być powyżej naszych oczekiwań.

Znacząco uaktywniło się w tym roku również stowarzyszenie branżowe IAB Polska, które stało się częścią europejskiej organizacji. Przygotowana przez IAB akcja Internet też medium oraz internetowa kampania reklamowa fikcyjnej marki zapisują się na plus działań polskiego stowarzyszenia.

I oby w 2005 roku dobrych zmian było jeszcze więcej!