TOP biznesowe trendy na 2005 rok

Jak zmieni się rynek reklamy internetowej? Które technologie będą dominowały w sieci? Na czym będzie można najwięcej zarobić? EMarketer w swoim najnowszym raporcie przedstawia najbardziej prawdopodobne ścieżki rozwoju sieci w 2005 roku.

1. Przede wszystkim zmiana sposobów promocji w sieci - wskazują analitycy eMarketera. Chociaż rynek płatnych odnośników wciąż będzie lukratywny w 2005 roku, bez wątpienia znacząco wzmocni się pozycja reklam multimedialnych. Internetowe formy promocji zbliżą się do telewizyjnych. A zatem niewykluczone, że już w 2005 roku internet będzie ścigał się z telewizją o budżety reklamowe!

2. Rozwój RSS - technologia już jest bardzo popularna, upowszechniła się nie tylko na zachodzie, ale i w Polsce. Kolejnym krokiem, zdaniem eMarketera, będzie zainteresowanie się reklamodawców umieszczaniem informacji promocyjnych wśród dystrybuowanych treści. Jak wskazują analitycy, znaczącą przyczyną popularyzacji przeglądarki Mozilla Firefox był fakt, że posiada ona platformę RSS. I mając tą przewagę nad Internet Explorerem, będzie skutecznie odbierać IE udziały w rynku.

3. Odpływ modemowców - widoczny zwłaszcza na przykładzie AOL, które w ciągu ostatnich 2 lat straciło 4 mln użytkowników korzystających z opcji dial-up. Liczba osób korzystających z "wdzwanianego" dostępu do sieci będzie dalej topnieć.

4. Telewizja na żądanie - coraz popularniejsza w Stanach Zjednoczonych. Jak wskazuje eMarketer, nowa usługa nie zaważy na pozycji "tradycyjnej" telewizji.

5. Bezprzewodowy, szerokopasmowy internet. Nie można mówić jeszcze o triumfie Wi-Fi, ale warto zaznaczyć, że usługa pojawia się w coraz większej ilości miejsc. W 2005 roku znacząco wzrośnie liczba hot spotów.

6. Rozwiązania RFID (Radio Frequency Identification), czyli systemy do zdalnej, automatycznej identyfikacji towarów. Taki system ma jeszcze w styczniu uruchomić sieć sklepów Wal Mart w USA. EMarketer wskazuje, że upowszechnienie tych rozwiązań to długofalowy trend.

7. Voice over IP, czyli telefonia internetowa. W 2005 roku ma bić rekordy popularności. Oznaczać to będzie dalszy odpływ abonentów telefonii stacjonarnej. Wielu operatorów telekomunikacyjnych uruchomi w bieżącym roku takie usługi.

8. Linux. Systemem operacyjnym będzie zainteresowanych coraz więcej przedsiębiorstw. Tym samym wzrośnie udział rynkowy Linkusa.

9. Wielokanałowa sprzedaż. Przede wszystkim to zagadnienie będą zgłębiać specjaliści od marketingu w 2005 roku. Prowadzone będą badania nad tym, w jaki sposób wybieramy produkty w sieci, ile osób zainteresowanych kupnem dóbr obejrzy je w internecie, a zakupi w tradycyjnym sklepie? A ile zrobi odwrotnie?

10. Bezpieczeństwo IT. Jeden z priorytetów w bieżącym roku. 2005 rok przyniesie wzrost wydatków na technologie i produkty zabezpieczające sieć.