Szerokopasmowy Internet od polskich portali

Kilka miesięcy temu prezes Interii zaznaczał, że krakowski portal przymierza się do świadczenia usług szerokopasmowego dostępu do Internetu. Wiele wskazuje na to, że firma rozpocznie świadczenie takich usług jesienią br. Nieobojętne na poczynania konkurencji pozostają Onet.pl oraz Gazeta.pl.

W naszym kraju wciąż dominuje "wdzwaniany" dostęp do Sieci. Coraz bardziej upowszechniają się jednak usługi szerokopasmowego Internetu. Portale dobrze zdają sobie sprawę z tego, że przychody z numerów dostępowych, które oferują swoim użytkownikom, będą się zmniejszać. Tym samym następnym krokiem na pozyskanie nowej widowni mogą być tylko usługi szerokopasmowego dostępu do Sieci.

Kilka miesięcy temu, kiedy Interia inaugurowała uruchomienie swojego numeru dostępowego, prezes spółki zaznaczył, że jesienią 2004 roku portal chciałby udostępniać szerokie pasmo swoim użytkownikom. Wygląda na to, że plany Interii mają dużą szansę na realizację. ComArch zamierza wesprzeć Interię finansowo i za 3 miesiące rozpocząć pierwsze testy usługi.

Oprócz dostępu Interia chce oferować swoim użytkownikom wartości dodane. Jak wstępnie zaznaczył prezes Interii, ma to być głównie muzyka i filmy.

Konkurencja na rynku bacznie przygląda się poczynaniom Interii. "Od dawna mówi się, że Onet.pl również wykonuje pewne działania w kwestii usług szerokopasmowych" - powiedział Mariusz Biedrzycki, dyrektor działu komunikacji marketingowej Onet.pl - "Cóż, nie będę zaprzeczał". Zdaniem przedstawiciela Onetu, atrakcyjne szerokopasmowe treści są kluczem do pozyskania dużej liczby użytkowników. "Obecnie trzeba ponieść nie tylko koszt wytworzenia lub zakupu tych treści, ale również dodatkowo zapłacić TPSA za zwiększony ruch na łączach - większość osób pobiera treści szerokopasmowe, łącząc się z siecią TPI, bo użytkowników Neostrady i SDI jest więcej niż użytkowników dostępu szerokopasmowego oferowanego przez np. sieci telewizji kablowej" - mówi Mariusz Biedrzycki - "Dotychczas żaden portal nie zaoferował jeszcze usług szerokopasmowego dostępu do Sieci. Bez rozwiązania tego paradoksu trudno będzie uzyskać rentowność inwestycji w usługi szerokopasmowe."

Gdyby jednak udało się Interii wprowadzić usługi szerokopasmowe, z pewnością byłby to precedens na polskiej scenie internetowej. Być może w ślad za krakowskim portalem poszłyby następne. "Świadczenie usług dostępowych do Internetu nie jest głównym celem działalności portalu Gazeta.pl" - powiedział Artur Niewrzędowski, rzecznik prasowy Gazeta.pl - "Nie oznacza to jednak, że jesteśmy obojętni na poczynania konkurencji. Dlatego w zakresie szerokopasmowego dostępu do Internetu, dziś nie mówimy ‘tak’ i nie mówimy ‘nie’."

Żaden z portali nie chciał jednak wyjawić, jaki byłby transfer danych oferowanego dostępu szerokopasmowego, ani ile mogłaby kosztować taka usługa.