Szerokopasmowa Polska: Internet dla biedoty

Jak wykazuje pobieżne nawet przejrzenie forów czy grup dyskusyjnych w Internecie, prawda może być trochę inna. Polacy wcale nie zarabiają tak źle, nie chcą jednak płacić irracjonalnych cen za szybszy dostęp. Wiekszość nie jest także zadowolona z poziomu świadczonych usług, nie tylko przez Telekomunikację. W komentarzach ta wypada całkiem nieźle. W sondzie internetowej, przeprowadzonej w serwisie PC World, ponad 40 procent głosujących stwierdziło, iż nie jest zadowolonych ze swojego dostawcy usług internetowych. Oczywiście, sonda taka nie jest stuprocentowo miarodajnym badaniem opinii publicznej - daje jednak jakiś pogląd, zwłaszcza, iż użytkownicy pcworld.pl są jedną z bardziej "świadomych" grup internautów.

Szerokopasmowa Polska: Internet dla biedoty

Wyniki ankiety "czy jesteś zadowolony z usług swojego dostawcy"

Badacze, którzy pod nadzorem Centrum Adama Smitha zajmowali się problemem, stwierdzają jednoznacznie:

- Dostęp do Internetu w Polsce staniał, ale niewiele i tylko dla początkujących

- Polska liderem cenowym (ceny są najwyższe lub prawie najwyższe - przyp. red.)

- Rozwój treści dla społeczeństwa informacyjnego jest spowalniany przez ekonomiczną niedostępność Internetu w Polsce

Co na to Telekomunikacja Polska

W odpowiedzi na nasze pytania dotyczące problemów z szybkim dostępem do Internetu przedstawiciele Telekomunikacji Polskiej przesłali nam informację prasową. Spróbowaliśmy dopasować jej treść do naszych pytań

Jakie ruchy zamierza podjąć TP w celu ułatwienia użytkownikom szybkiego dostępu?

Telekomunikacja Polska stawia na nowe technologie i usługi dostępne przez szerokopasmowy Internet. Nasi klienci mogą już korzystać z telefonii VoIP, a niedługo także z telewizji przez ADSL i wirtualnej wypożyczalni filmów. Chcemy by nasze usługi internetowe były coraz bardziej dostępne, dlatego w ciągu ostatnich 2 lat ceny dostępu szerokopasmowego w TP spadły o ponad 50 proc.

W latach 2000-2005 TP zainwestowała w rozwój i nowe technologie 20 mld złotych. Dzięki tym inwestycjom obecnie już 93 proc. klientów TP ma możliwość założenia szerokopasmowego dostępu do Internetu. W tym roku firma przeznaczy na inwestycje ponad 3 mld zł.

Czy możemy liczyć na to, że dogonimy kraje europejskie w kategorii szybkiego dostępu?

Obecne ceny miesięcznego abonamentu neostrady tp są porównywalne z innymi tego typu usługami w krajach Europy Środkowej.

Dlaczego Polska znajduje się w tak słabej sytuacji, zwłaszcza jeżeli chodzi o dostęp powyżej 512 kbps?

Według badania "Diagnoza społeczna 2005" główny problem w rozwoju rynku usług szerokopasmowych stanowią niskie zarobki Polaków. By zminimalizować tę barierę Telekomunikacja Polska sukcesywnie zmniejsza ceny usług ADSL, tylko w latach 2004-2005 spadły one o ponad 50 proc. Jednocześnie proponujemy klientom atrakcyjne promocje, np. aktywację usługi za 1 zł i do 6 miesięcy opłaty abonamentowej również za 1 zł. Dzięki takim działaniom w ciągu 2 lat liczba klientów korzystających z ADSL oferowanego przez TP wzrosła z 134 tys. do 1 mln 302 tys.

Z badań CBOS wynika z kolei, że większość Polaków nie jest zainteresowana korzystaniem z Internetu, ponieważ nie posiada żadnej wiedzy na jego temat i traktuje Internet jako zagrożenie. Telekomunikacja Polska uruchomiła szereg programów, które zmieniają ten stan rzeczy.