Szafa.pl: zapraszamy szafiarki i... sklepy (wywiad)

Szafa.pl: zapraszamy szafiarki i... sklepy (wywiad)

Wspomnieliście, że zdecydowaną większość transakcji na szafa.pl tworzy obecnie sprzedaż. Jak się bronicie przed nieuczciwymi sprzedawcami?

AD: Tak, początkową wymianę ubrań zdecydowanie zastąpiła teraz sprzedaż - dziennie dodawanych jest ok. 5 tys. produktów. Na samym początku działania mieliśmy problemy z oszustwami. Obecnie ten element został w zasadzie całkowicie usunięty. Wprowadziliśmy weryfikację danych osobowych za pośrednictwem konta bankowego oraz symbolicznej opłaty wpisowej.

TW: Oczywiście, zdarzają się niejasne sytuacje, ale najczęściej mają miejsce wtedy, gdy dziewczyny próbują same, na własną rękę dogadać się ze sprzedającym i nie korzystają z odpowiednich, gwarantujących bezpieczeństwo narzędzi platformy. Niestety na takie działania nie mamy już zbyt wielkiego wpływu, minimalizujemy ich występowanie cały czas edukując użytkowników.

Ale to nie opłata weryfikacyjna, ale reklama stanowi Wasze podstawowe źródło przychodów. Czy coś jeszcze?

TW: Zarabiamy przede wszystkim na różnych formach reklamy. Otrzymujemy je od kilku pośredników oraz sieci reklamowej ARBOnetwork, a wkrótce też od Społeczności.pl. Sami również proponujemy, głównie mniejszym klientom, niestandardowe i elastyczne formaty (np. profil sponsorowany, branding witryny zgodny z preferencjami klienta, półka sponsorowana itp.). Próbujemy swych sił także w sprzedaży, ale idzie nam ciężko, bo nie mamy odpowiedniego doświadczenia i tak naprawdę cały czas się uczymy. Swego rodzaju barierą jest także nasza "lokalizacja". Większością budżetów sterują ludzie z Warszawy, a telefon i mail nie mają takiej mocy jak bezpośrednie spotkanie.

AD: Ale generalnie po roku działania (rocznica minęła 19 listopada 2009 r.) szafa.pl jest rentowna i zarabiamy na siebie oraz kilkuosobowy zespół .

Jakie są najbliższe plany dotyczące rozwoju Szafy?

TW: Chcemy jeszcze bardziej rozwijać się w kierunku e-commercowym. Mamy obecnie ponad 1 mln wystawionych produktów, a obroty generowane przez naszych użytkowników rosną z miesiąca na miesiąc. Grzech takiego potencjału nie monetyzować. Planujemy zaprosić do pasażu sklepy i producentów odzieży oraz pobierać od nich opłaty w postaci prowizji lub abonamentu. Oczywiście transakcje dokonywane przez indywidualnych użytkowników pozostaną darmowe, płacić będą tylko sklepy.

Czyli bezpośrednia konkurencja dla Allegro?

TW: Będziemy oczywiście tańsi oraz zorientowani tylko na ubrania - to powinno przekonać sklepy czy sprzedawców z Allegro do wdrożenia kolejnego kanału dystrybucji produktów właśnie na naszym pasażu. Nie chcemy się jednak bić z Allegro czy porównywarkami cen. Chcemy zaproponować sprzedawcom coś innego wraz z ciekawą grupą odbiorców - aktywną społecznością internautek lubiących modę oraz kochających robić zakupy lub przynajmniej często wymieniać swoją garderobę.

Kto jeszcze stanowi dla Was konkurencję?

AD: W zasadzie od samego początku konkurowaliśmy z MojeCiuchy.pl - projektem, który ostatecznie przejęty został przez Onet. Mimo iż stoi za nim wielki koncern medialny to cały czas udaje nam się z sukcesem walczyć zarówno jeśli chodzi o zasięg, jak i liczbę użytkowniczek oraz wystawionych ubrań. Od kilku dni mamy też kolejnego konkurenta, ponieważ Stylio.pl uruchomił dział ogłoszeń (przypominający nieco naszą platformę wymiany i handlu), oraz od niedawna świeży projekt Grupy o2 - iButik.pl.

TW: To co nas, moim zdaniem wyróżnia, to społeczność, która całej platformie handlu dodaje ciekawą otoczkę dyskusji, rekomendacji, emocji i silnego związania z naszą marką. Z tego co wiemy nasze forum jest trzecim po Kafeterii i Wizaz niezależnym forum kobiecym (poza portalowymi). I co ciekawe dziewczyny nie rozmawiają tam jedynie o tematach szafiarskich lecz poruszają masę innych różnorodnych zagadnień - od fitnessu, podróży i kultury po miłość i relacje damsko-męske. Planujemy nawet wyodrębnić to forum, by pokazać jak fajną mamy społeczność.

Budujecie też własne portfolio serwisów?

AD: Tak, w najbliższym czasie zamierzamy uruchomić kilka nowych e-commercowych serwisów związanych z modą, ubraniami, akcesoriami, obuwiem itp. Działa już szafka.pl i wkrótce dołączy do niej kilka nowych witryn. Chcielibyśmy, żeby wszystkie zaczynały się na "sz"...

Dziękuję za rozmowę