Świat 468 x 60

Połowa portali stosuje zalecenia IAB co do formatów banerów reklamowych, pozostali ani o tym myślą.

Połowa portali stosuje zalecenia IAB co do formatów banerów reklamowych, pozostali ani o tym myślą.

Może się jednak okazać, że nieprzestrzeganie standardu będzie kosztować serwisy internetowe miejsce w rankingach prowadzonych m.in. przez Nielsen NetRatings.

Internet Advertising Bureau wraz z Coalition for Advertising Supported Information and Entertainment, po analizie badań najpopularniejszych wielkości, wprowadziły 8 standardowych formatów banerów. IAB ustaliło wielkości wszystkich typów banerów - poziomych, pionowych, połówek, przycisków itp.

Jak podkreśla autor standardu, za jego nieprzestrzeganie nie grożą serwisowi żadne kary, oczywiście oprócz sankcji ośrodków badań rynku, które IAB uznaje za wyrocznię. Do takich należy Nielsen NetRatings.

Również na polskim rynku wiele portali i witryn decyduje się na dostosowanie rozmiarów banerów do standardów ogólnoświatowych. Jeszcze przed rokiem najpopularniejszy był tzw. standard polski (400 x 50 pikseli), do tej pory stosowany przez niektóre witryny, np. Gazetę.pl. Mimo braku sankcji, polskie biuro IAB już w chwili uruchomienia działalności intensywnie zajęło się popularyzacją przyjętych wymiarów banerów. Akcja ośrodka okazała się na tyle skuteczna, że największy polski portal Onet.pl w lutym 2000 r. przyjął standardy IAB.

"Cały rynek prowadził walkę o zunifikowanie rozmiarów reklam. Bez wiedzy i zezwolenia dostawców sytuacja nie zmieniłaby się. Jest to zasługa wszystkich członków polskiej IAB" - uważa Benita Jakubowska z CR - Media, firmy zrzeszonej w IAB.

Dostosowanie do ogólnoświatowych standardów wiąże się niewątpliwie z udogodnieniami technicznymi. Reklamodawcy i graficy wszystkie projekty przygotowują pod kątem jednolitych formatów, co wpływa na obniżenie kosztów. Również dla administratorów ad serverów ujednolicony rozmiar banerów jest wygodny. Pozwala na zaoszczędzenie czasu, gdyż wszystkie reklamy zostają wysłane razem.