Styczniowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce

Styczeń przyniósł ciekawe skoki. Ogólnie rzecz biorąc, przyrosło wielu podmiotom. Onet zanotował już ponad 8 mln użytkowników. Google depcze liderowi mocno po piętnach - różnica między tymi dwoma witrynami zmniejszyła się w styczniu br. już tylko do 39 tys.

Styczniowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce
Wirtualnej Polsce przyrosło niemalże 750 tys. użytkowników, Interii podobnie, o2.pl - prawie 500 tys. Z kolei wyniki Google okazały się w styczniu być większe o 1 mln real users.

Pod względem pozycji w rankingu styczeń przyniósł przetasowania w witrynach telefonii komórkowej. Orange wypadł z pierwszej dziesiątki, zajmując 11 miejsce. Plus GSM spadło o jedną pozycję, za to Era wdrapała się o trzy oczka do góry.

W styczniu z internetowej, wolnej encyklopedii - Wikipedii - korzystało ponad 3,4 mln użytkowników. Zainteresowanie serwisem Ściąga.pl utrzymało się na poziomie 2,4 mln użytkowników.

IDG wskoczyło o 2 oczka w górę, powiększając liczbę swoich odbiorców o ponad 130 tys. Duży skok zrobiło też Gery.pl - z miejsca 20 na 16.

Spadło za to zainteresowanie stroną Neostrady. Serwis zanotował poniżej 2 mln użytkowników, lądując dopiero na 18 miejscu.

Z zestawienia pierwszej dwudziestki wyskoczył serwis ilove.pl

Pierwszą dwudziestkę rankingu zajęła witryna Yahoo.com.

Pomimo wcześniejszych uwag o zbyteczności tej pozycji w zestawieniu top 20 wciąż pojawia się Auto.search.mns.com.

Odsłony

Pod względem odsłon na pierwszym miejscu znów Onet. Portal goni jednak mocno Allegro - ponad 2,1 mld odsłon w styczniu. Trzecie miejsce zajęła Wirtualna Polska, a dopiero za nią Google (strona wyszukiwarki zanotowała o ponad 300 mln odsłon więcej niż w grudniu ub.)

W zestawieniu magapanelowym nadesłanym przez Gemiusa są też ciekawe dane dotyczące średniego czasu na użytkownika. Spośród wymienionych witryn (w zestawieniu pod względem miesięcznym odsłon) użytkownicy najwięcej czasu spędzili w styczniu na Eplus.pl - prawie 7 godzin. Drugi pod względem czasu jest Onet (niemalże 6 godzin), a zaraz za nim serwis Grono.net.

Na WP.pl użytkownicy spędzili średnio ponad 4 godziny w styczniu, na Allegro - ponad 3, a na witrynie Google niemalże 3,5 godziny. W pierwszej dziesiątce w wyżej wymienionym zestawieniu najkrótszy średni czas na użytkownika przypadł portalowi Gazeta.pl.

Komunikatory

W styczniu Gadu Gadu zanotowało 4,6 mln użytkowników, Tlen miał 770 tys. real users, a Spik 94 tys. Ranking ten troszkę inaczej wygląda pod względem średniego miesięcznego czasu (Spik - ponad 12 godzin, Gadu Gadu - prawie 7,5 godziny, a Tlen ponad 4.

Wciąż w badaniu pojawiły się jedynie aplikacje korzystające z audytu site-centric.

Badanie zostało zrealizowane przez Gemius i PBI na próbie o liczebności 17 840. Grupą objętą badaniem byli użytkownicy powyżej 7 lat. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania Net Track Millward Brown SMG/KRC.

Skąd styczniowe skoki w badaniu Net Track?

Pojawiły się informacje, że w najnowszych, jeszcze nie opublikowanych wynikach badania NetTrack, na którym bazuje megapanel, nastąpił znaczący wzrost liczby internautów (ok. 1,5 mln użytkowników, czyli ok. 5% w penetracji internetu w Polsce). Poprosiliśmy o wyjaśnienia firmę realizującą badanie - MillwardBrown SMG/KRC.

Kuba Antoszewski, PR manager MillwardBrown SMG/KRC wstępnie zaznaczył: Różnica [w liczbie internautów w Polsce - przyp. red.] zależy od tego, jakie okresy badania się porównuje. Wzrost penetracji internetu nastąpił w styczniu w związku ze zmianami w doborze próby. Obecnie jest to próba imienna, losowana z bazy PESEL. Jeśli wziąć pod uwagę porównanie okresów trzymiesięcznych, to wówczas różnica nie jest tak duża.

Czym jest próba imienna?

Kuba Antoszewski wyjaśnił, że badanie realizowane jest na podstawie wizyt ankieterów w domach osób losowo wybranych z bazy, ale spełniających określone kryteria demograficzne. Do niedawna pomiar wykonywany był na próbie kwotowej, co oznaczało, że jeśli ankieter nie zastał wylosowanej osoby w domu (pomimo wcześniejszego umówienia), mógł wybrać kogoś innego w zastępstwie (o zbliżonym profilu).

Ostatnia fala badania została zrealizowana w oparciu o próbę imienną, co oznacza, że w przypadku niezastania losowo wybranego ankietowanego, przedstawiciel SMG/KRC musiał omówić się na kolejne spotkanie i przychodzić "aż do skutku".

Takie podejście pozwala nam lepiej określić penetrację internetu w Polsce, szczegółowo zbadać korzystanie z internetu u osób w dużych miastach, z wyższym wykształceniem, z większymi dochodami - podkreślił Kuba Antoszewski - Te osoby bardzo trudno zastać w domu. Zwykle wieczory spędzają na realizacji swoich zainteresowań albo przebywając dłużej w pracy. Tym samym mogę powiedzieć, że próba imienna jest lepsza.

Jak podkreślił przedstawiciel SMG/KRC, zwykle w ciągu 3 miesięcy w Polsce penetracja wrasta o ok. 1%. Pomiędzy grudniem a styczniem wyniki zmieniły się zaś o prawie 6%.

MillwardBrown SMG/KRC prześle jeszcze w dniu dzisiejszym bardziej szczegółowe wyjaśnienia związane z tą kwestią.

Gemius SA i Polskie Badania Internetu o styczniowych wynikach megapanelu

Czy tak duże wzrosty w oglądalności witryn styczniu są rzeczywiste? Trochę trudno uwierzyć, żeby w styczniu np. witrynie Google przybyło nagle aż 1 mln użytkowników w Polsce!

Pokazywane w badaniu Megapanel PBI/Gemius liczby użytkowników poszczególnych witryn internetowych obliczane są na podstawie dwóch informacji bazowych: względnego zasięgu tych witryn oraz wyniku badań SMG/KRC NetTrack dotyczących ogólnej liczby internautów w Polsce. Niezależnie od tego, że w styczniu zanotowaliśmy dla większości witryn internetowych wzrost zasięgu względnego, to badanie NetTrack pokazało dla tego miesiąca skokowy, znaczny wzrost populacji polskich internautów, co spowodowało w konsekwencji skokowy wzrost liczby internautów poszczególnych witryn.

Skąd takie duże zainteresowanie witryną Yahoo.com w styczniu br.?

Rzeczywiście w styczniu nastąpił znaczący wzrost zasięgu względnego dla witryny Yahoo! (21%). Nie znane są nam dzisiaj przyczyny wzrostu zainteresowania wśród polskich internautów tą witryną.

Czy jest pomysł, by pokazywać jedynie witryny polskie w zestawieniu?

Nie, nie widzimy powodu, żeby pokazywać tylko polskie witryny (powstaje wtedy pytanie: co to znaczy "polska witryna"?). Nie zamierzamy nikogo dyskryminować. Nasi klienci mają możliwość dowolnego filtrowania witryn w zestawieniu i jeśli jest im to potrzebne, mogą dokonać dowolnej ich selekcji.

Czy pojawi się w kolejnych zestawieniach megapanelu więcej komunikatorów? Czy Interia będzie badać swój komunikator?

Zgodnie z deklaracją, złożoną na konferencji podsumowującej rok badania Megapanel PBI/Gemius, niedługo przedstawimy wyniki wszystkich komunikatorów używanych przez polskich internautów. Do czasu wprowadzenia do wyników badania komunikatorów niepoddanych audytowi site-centric pojawienie się w wynikach komunikatora Interii zależy tylko i wyłącznie od Interii. Proszę zwrócić jednocześnie uwagę na fakt, że nowy produkt Interii, komunikator Stefan, pojawił się na rynku dopiero w marcu 2006.

***

Wyniki styczniowe według kategorii szczegółowych

Grudniowe wyniki Megapanelu

Rok standardu badań internetu - relacja z konferencji

Zachęcamy również do zapoznania się z tekstem o metodologii badania Megapanel PBI/Gemius.

Aktualizacja: 27 marca 2006 09:17

Uzupełniliśmy tekst o komentarz Gemius SA i spółki PBI.

Niestety nie otrzymaliśmy jeszcze bardziej szczegółowego wyjaśnienia zmian w badaniu Net Track od SMG/KRC.

Aktualizacja: 24 marca 2006 13:10

Dodaliśmy wypowiedź przedstawiciela MillwardBrown SMG/KRC dotyczącą zmian w badaniu Net Track, które jest podstawą megapanelu.