Styczniowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce

Styczniowy ranking najpopularniejszych witryn w Polsce przynosi wiele niespodzianek. Jedną z nich jest oczywiście Nasza-Klasa, z której korzysta już ponad 58 proc. internautów (dodatkowe 4 pkt. proc. w styczniu). Co to oznacza dla polskiej sceny internetowej? W świetle tych wyników Nasza-Klasa wyprzedziła właśnie drugi największy portal w naszym kraju - WP.pl. Nie jest to jedyne spektakularne osiągniecie tego serwisu społecznościowego w tym miesiącu.

Styczniowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce
Jak powiedział Benjamin Franklin, "Dwie rzeczy są w życiu pewne - śmierć i podatki." Podchodząc do sprawy przewrotnie, można by dodać trzecią: wzrost zasięgu Google. I w styczniu Google udowadnia prawdziwość tak postawionej prognozy, zdobyło bowiem ok. 360 tys. nowych użytkowników (real users). Obecnie z wyszukiwarki (jak i wszystkich innych usług stworzonych przez koncern) korzysta prawie 86 proc. Polaków.

Onet.pl powstrzymał odpływ użytkowników. Portal delikatnie odbudował zasięg, ale nie osiągnął jeszcze wyniku z października, kiedy 64 proc. internautów wchodziło na portal. Czyżby Onet.pl osiągnął szczyt oglądalności? - "Od dawna widzimy tendencję do spadku oglądalności portali, kosztem wortali tematycznych czy serwisów społecznościowych, choć cały internetowy rynek rośnie" - mówi Łukasz Wejchert, prezes Onet.pl w wywiadzie "Onet Kuchnia". Wejchert zapewnił jednocześnie, że Onet.pl wciąż jest w stanie przyciągać internautów.

Nazwanie Naszej-Klasy polskim fenomenem wydaje się zupełnie uzasadnione w świetle obecnych wyników Megapanelu PBI/Gemius. Do społeczności przystąpili kolejni internauci (nowych użytkowników jest ponad 770 tys.). Dzięki zastrzykowi świeżej krwi NK stała się trzecią największą witryną w Polsce.

Nie możemy zapominać, że w styczniu witryna nie była objęta audytem site centric, dane bowiem pochodzą z analizy zachowań panelistów. Dla tego też mogą one być mniej dokładne. W styczniu na czwarte miejsce w Megapanelu spada Wirtualna Polska. Do Onetu Naszej-Klasie brakuje jeszcze tylko 3,4 proc. zasięgu.

Na 14 i 15 miejscu w styczniu debiutują dwaj konkurencji z branży Yellow Pages. Są to kolejno: (należąca do Eniro) PF.pl i (Polskie Książki Telefoniczne) Pkt.pl.

Styczniowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce
Aktualizacja: 27 marca 2009 15:23

Odpowiada Marta Wojciechowska, asystent w dziale komunikacji marketingowej, Gemius S.A.

Czemu wyniki Megapanelu były w tym miesiącu tak bardzo opóźnione?

Opóźnienie w publikacji wyników badania Megapanel PBI/Gemius wynikło z przyczyn technicznych - trudności techniczne sprawiły, że ostateczny plik z wynikami był gotowy dopiero w poniedziałek 23 marca. Wymagane akceptacje i poprawianie przygotowanego pliku dodatkowo opóźniły publikację wyników o jeden dzień.

Czy to, że Nasa-Klasa zrezygnowała z audytu site-centric mogło wpłynąć na styczniowy wynik serwisu?

Tak, fakt ten mógł mieć wpływ. Wyniki witryn audytowanych opierają się na tzw. ’twardych danych’ dotyczących oglądalności i zachowań internautów. Brak audytu site-centric wpływa na jakość prezentowanych danych, są one obarczone błędem wynikającym z estymacji. Wyniki witryn bez audytu są mniej stabilne. Wahania (w obie strony) z miesiąca na miesiąc poszczególnych wskaźników, w szczególności ilości odsłon i spędzonego czasu są znacznie większe, niż te, które mogą wynikać ze zmiany oglądalności. Jeśli w styczniu przyjrzymy się innym dużym serwisom, w większości przypadków ich oglądalność w porównaniu do grudnia, jeśli nie jest na podobnym poziomie, to wzrosła. Wpływa na to pewna specyfika stycznia w porównaniu do grudnia oraz dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania Net Track Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.

Zasygnalizowane ostatnio przez PBI oraz przez nas zmiany w badaniu Megapanel tj. dodanie do wyników dla witryn audytowanych danych o liczbie cookies oraz odsłon pochodzących bezpośrednio z badania gemiusTraffic poprawią jego dokładność. Dzięki temu, nasi klienci, w tym media plannerzy będą mieli do dyspozycji identyczne dane, którymi posługują się kupując kampanie reklamowe oraz rozliczając je na podstawie danych pochodzących z adserwera.