Startup Fest - wrażenia

Wczoraj zakończył się dwudniowy Startup Fest. Impreza, którą uczestnicy już po pierwszym dniu określili mianem maratonu. Impreza, która swoim poziomem ustawiła wysoko poprzeczkę dla konkurencyjnych wydarzeń.

Startup Fest - wrażenia
AKTUALIZACJA: dodałem sesję mentorską z udziałem blogerów. Wkrótce kolejne.

To były dwa dni naprawdę wytężonej pracy. Nie byłoby dziwne, gdyby część startupowiczów, którzy wczoraj prężyli muskuły przed mentorami, dziś zrobiła sobie wolne.

Wśród 20. ekip które znalazły się na Startup Fest byli zarówno studenci, ich wykładowcy (Iterative Translation by Monolinguists), branżowi weterani (Popler.TV), jak i osoby działające na tym rynku od niedawna.

Dolna granica wieku - 19 lat. Wyznaczona została m.in. przez Szymona Sarnota, współtwórcę serwisu Zetemes.pl.

Obok przedstawicieli startupów na Startup Fest zostali zaproszeni mentorzy-osoby wybrane przez organizatora, jako eksperci branży online, aby pomagali startupowiczom fachową poradą, wskazując najmocniejsze i najsłabsze punkty ocenianych projektów. To mentorzy wyłonili w tajnym głosowaniu zwycięski projekt.

- Michał Olszewski, Agora

Zasady konkursu

Pierwszy dzień imprezy podzielony został na dwa etapy.

Pierwszy etap - startupy po kolei prezentują swój projekt przed mentorami.

Drugi etap - dwa startupy spotykają się z trzema mentorami podczas tzw. sesji mentorskiej. Każdy z dwóch startupów miał po 15 minut na wysłuchanie mentorskich rad. Niektórzy (Popler.TV) przeznaczali ten czas także na wytykanie słabych rad mentorów ;). Po 30 minutach rozmowy z mentorami startupy zmieniały stolik.

- Sesja mentorska Hell Buzz: Rafał Agnieszczak (fotka.pl), Paweł Wujec (Agora), Paweł Tkaczyk (MIDEA).

Należy przyznać, że organizator Startup Fest, spółka Agora, zadbał o dobór grona mentorskiego i na imprezę zaprosił 20 ekspertów branży online.

W gronie tym znaleźli się inwestorzy, wydawcy prasy i serwisów branżowych, właściciele firm konsultingowych oraz serwisów internetowych oraz blogerzy. Listę wszystkich finalistów oraz mentorów można znaleźć na stronie: www.startupfest.pl.

- Sesja mentorska AdTernative: Maciej Budzich (MediaFun.pl), Grzegorz Marczak(Antyweb.pl), Michał Olszewski (ols.blox.pl).

Wśród mentorów Startup Fest zasiadła także Agnieszka Świtkowska wydawca Internet Standard.

Maraton

Siadając przy kolejnym stole człowiek zapominał już jak się nazywa, pamiętał tylko czym zajmuje się jego firma, bo od tego zaczynaliśmy każdą rozmowę - komentuje sesję mentorską jeden ze startupowców.

O tym, że pierwszy dzień był bardzo intensywny, świadczy chociażby fakt, że na wieczorną imprezę dotarła tylko połowa uczestników. Na całości Startup Fest było ok. 80-100 osób.

- Sesja mentorska - sala wre

Drugiego dnia startupy po raz drugi stanęły przed publicznością, by zaprezentować swój produkt. Tym razem jednak ich prezentacja miała uwzględniać rady przekazane im przez mentorów, oraz wiedzę zdobytą podczas warsztatu pt. "Wyróżnij się albo zgiń - sztuka wystąpień".

- Sesja mentorska (Popler.TV)

A kto wygrał?

Zwycięzcą konkursu został: Mind the Kids! Twórcy startupa, Aleksandra Szkoda i Radek Żabiński, są wydawcami papierowych książek dla dzieci, którzy od niedawna swoje dzieła zaczęli przenosić na smartphony i tablet iPad. Ich aplikacje skierowane są do dzieci, a główną ideą jest nauczenie najmniejszych sztuki rysowania. Projekt wpisuje się bardzo dobrze w najnowsze trendy dotyczące urządzeń mobilnych.

Udziałowcem firmy Mind the Kids! jest Marek Borzestowski, współtwórca Wirtualnej Polski czy Grupera. Pan Marek osobiście jednak nie pojawił się na konferencji.

Mind the Kids! otrzymało od organizatora konkursu 50 tys. zł oraz 100 tys. zł na promocję na serwisach internetowych Agory.

- Mind the Kids!

Nie tylko zwycięzca konkursu zasługuje na uwagę. Wyróżnienia jury przyznało dla Evenea.pl(system wspomagający organizację imprez) zespół: Piotr Kocjan, Agnieszka Oleszczuk-Widawska, Sławomir Szczot), Zagadnij.pl (strona www + aplikacja Facebookowa , pozwalająca poznawać się ludziom korzystającym z Facebooka)zespół: Maciej Cielecki, Michał Kłujszo i Smartupz.com (Platforma Disqourse CRM służąca do wymiany dokumentów, umów, cenników i innych danych, automatycznie monitorująca i raportująca stan cyklu sprzedaży) zespół: Jarek Sygitowicz, Krzysztof Figaj, Maciej Rybczonek, Łukasz Rekucki

W głosowaniu jury konkursu najpierw wybrało 10 najlepszych startupów i z tych 10 został w drodze głosowania wyłoniony zwycięzca.

Każdy ma swojego złego brata bliźniaka

Mind the Kids! zbierało u większości mentorów pozytywne oceny. Był też jeden startup, który zebrał większość ocen negatywnych. HellBuzz.

- To Wy jesteście tym startupem, który ma u mnie 0 punktów - w ten sposób sesję mentorską z HellBuzz rozpoczął Rafał Agnieszczak z Fotka.pl. Zresztą sam HellBuzz sam sobie nie słodził - Powinniście przyznać nam pierwsza nagrodę, bo przecież żaden szanujący się inwestor w nas nie zainwestuje - mówili przedstawiciele HellBuzz.

Gorący sezon dla startupów

W tym roku, imprez pokroju Startup Fest odbyło się już kilka. Warto by tu wymienić organizowane przez Grupę Allegro e-innovation, Startup School, Global Startup Challenge 2010. Przed nami z kolei Democamp.

Stworzyć dobry startup nie jest łatwo. Ale - co pocieszające - osoby, którym się to udało mają coraz więcej szans na to, by pokazać go światu. I co najważniejsze - inwestorom.

PS. Wkrótce dodamy jeszcze 2 materiały wideo z sesji mentorskich.

- FilmMaster.pl

Aktualizacja: 14 października 2010 13:09

Dodałem sesję mentorską z udziałem blogerów.