Starlink: dobre wyniki reklamy on-line w I kwartale br

Wartość rynku reklamy w I kwartale 2009 r. wyniosła wg szacunków domu mediowego Starlink 1,56 mld zł - o 5,3% mniej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Wyraźny wzrost odnotowała jedynie reklama on-line, jej wartość jest wyższa o 17%.

Dom mediowy Starlink oszacował, że wydatki na reklamę w I kwartale 2009 r. są niższe o 5,3% w porównaniu do roku poprzedniego. Wartość rynku wyniosła 1 miliard 559 milionów zł. Spadki odnotowały wszystkie media poza internetem i kinem: telewizja (o 5,9%), radio (o 7,1%), magazyny (o 10,4%), dzienniki (o 13,1%) oraz reklama zewnętrzna (o 10,6%). Spadek nakładów na reklamę telewizyjną to efekt ograniczenia wydatków w tym medium ze strony branży motoryzacyjnej (spadek o 45%), kultury (media, książki, płyty CD i DVD - spadek o 39%), higieny i pielęgnacji (spadek o 15%) oraz finansów (spadek o 13%). Najwięcej na reklamę w telewizji wydały firmy farmaceutyczne (wzrost o 20%).

Wg estymacji Starlink w I kwartale 2009 r. najlepiej wypadła reklama w internecie. Jej wartość wzrosła wg ekspertów aż o 17%. Są to szacunki bardziej optymistyczne od tych, jakie niedawno opublikowała spółka Internet Group - wg niej wartość reklamy on-line w całym roku ma wzrosnąć o 5%.

Wcześniejsze szacunki dynamiki rynku reklamowego dla całego 2009 r., które mówiły o wzroście na poziomie 0-3 proc. trzeba wyraźnie zrewidować - podkreśla Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink. Nie ma wątpliwości, że branża reklamowa zakończy ten rok na minusie. Podawanie precyzyjnych szacunków jest jednak niezwykle trudne biorąc pod uwagę chociażby to, że najpoważniejsi ekonomiści w Polsce nie są w stanie podać spójnych estymacji dla tegorocznego PKB.

W sumie budżety reklamowe przeznaczone na wszystkie media zwiększyły firmy z sektorów: farmaceutyki i napoje, alkohole (po 19%); podróże i turystyka, hotele i restauracje (o 11%), handel (o 7%) oraz żywność (o 6%). Pozostałe branże odnotowały spadek inwestycji - największy branża komputerowa oraz audio i wideo - o 41%. Dane przedstawione przez Starlink są szacunkami netto (bez podatku VAT) inwestycji w reklamę z uwzględnieniem udzielanych przez media rabatów.

Źródło: Press