Stan reklamy internetowej w Europie

Europejski rynek reklamy online zdaniem analityków eMarketera przypomina rynek amerykański sprzed 10 lat, przy czym płatne odnośniki są jednak popularniejsze, a i lokalne rynki potrafią się między sobą znacznie różnić poziomem zainteresowania danym rozwiązaniem marketingowych jak i ogólnym poziomem rozwoju.

Najnowszy raport eMarketera analizuje europejski rynek reklamy internetowej. W porównaniu do Stanów Zjednoczonych reklamodawcy są wciąż bardziej przywiązani do tradycyjnych mediów, ale i to się zmienia.

Nakłady na reklamę internetową stale rosną. Dobrze obrazuje to ruch na pięciu największych rynkach: francuskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim i brytyjskim. W 2005 roku jego wartość wyniosła prawie 2 mld EURO, czyli odnotował 38,2% wzrost w stosunku do wydatków w 2004 roku. Prognozy eMarketera mówią o wzroście jego wartości o nieco ponad 200 mln EURO. Jeszcze w 2003 roku jego wartość szacowano na niecały 1,1 mld EURO.

Tempo wzrostu reklamy internetowej w pięciu wymienionych krajach coraz bardziej przypomina tempo amerykańskie, gdzie rynek okrzepł i rośnie o około 20% rocznie. Bieżący rok ma przynieść średnio prawie 18% wzrost pięciu największym europejskim rynkom.

Według prognoz JupiterResearch z 17 rynków europejskich, wydatki na reklamę internetową wyniosą łącznie około 2,7 mld EURO.

Stan reklamy internetowej w Europie

Polska na tle innych krajów szybko rośnie, jednak trzeba pamiętać, że startuje z niskiego poziomu. Cały rynek reklamy w Polsce będzie w tym roku wart około 5 mld zł, być może osiągnie wartość 5,8 mld zł, z czego - według różnych szacunków - jedynie 3%, może 4% przypadnie internetowi.

Więcej o szacunkach wartości polskiego rynku e-reklamy: "Polska e-reklama za 150 mln zł?"