Społeczności fundamentem strategii Yahoo

Yahoo zatrudniło znanego specjalistę, który pomoże firmie w rozwoju tzw. social search, czyli usług wyszukiwania opartych na wiedzy i doświadczeniu internautów.

Raghu Ramakrishnan otrzymał w Yahoo tytuł zastępcy dyrektora oraz specjality od wyszukiwania. Ma doświadczenie w technologiach ekspolaracji danych oraz funkcjonowaniu społeczności online. Będzie pomagał firmie w rozwoju serwisów społecznościowych takich jak Flickr, MyWeb, del.icio.us oraz Yahoo Answers.

Zarząd Yahoo uważa, że przyszłością na rynku wyszukiwarek są rozwiązania oparte na społecznościach. Firma szuka sposobów, by zwyciężyć z Google na rynku wyszukiwarek.

Taka nowa forma wyszukiwania czerpie swój potencjał z wiedzy i doświadczeń milionów internautów, dzięki niej może zapewnić bardziej trafne wyniki wyszukiwania. To ludzie najlepiej odkrywają, kategoryzują i dzielą się informacją, uważają przedstawiciele Yahoo. Firma zrobiła już pierwszy krok w tym kierunku, uruchamiając serwis Yahoo Answers, w którym jedni użytkownicy zadają pytania, a inni na nie odpowiadają.

Serwis zawiera już ponad 10 mln odpowiedzi, które niebawem mają być zintegrowane z wynikami wyszukiwarki Yahoo. Ostatnio skorzystał z niego jeden z najbardziej znanych fizyków teoretycznych na świecie - Stephen Hawking. "W jaki sposób ludzkość przetrwa kolejne 100 lat?", zapytał i otrzymał... prawie 25000 tysięcy odpowiedzi. Niektóre z nich są kilkuwyrazowe, inne mają formę esejów. Widać, że serwis taki nadaje się do zadawania pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Teraz należy stworzyć mechanizmy, które na podstawie zadanych kryteriów będą w stanie kategoryzować podane przez internautów informacje.

Ramakrishnan jest współzałożycielem firmy Quiq, która w późnych latach 90 rozwijała technologie wspierające wymianę informacji - zadawanie pytań i otrzymywanie odpowiedzi. Pomysł był bardzo podobny do Yahoo Answers, tyle, że dużo wcześniej. Skorzystała z niego między innymi wyszukiwarka AskJeeves, obecnie Ask.com.

Ramakrishnan był również twórcą i założycielem Data Mining Institute, oraz redaktorem naczelnym "Journal od Data Mining and Knowledge Discovery". Chcesz aby wyszukiwanie społeczne był tak intuicyjne i proste w użyciu jak to tylko możliwe. Ale musisz bardzo ciężko pracować, aby końcowy efekt zadowolił użytkowników. To teren, na który wchodzą techniki zarządzania danymi, ich ekspolarcja i analiza. One leżą u podstaw całej idei społecznego wyszukiwania - mówi Ramakrishan.

Strona domowa Raghu Ramakrishnana.